Publicatieprijs voor Carolien Rieffe en Lizet Ketelaar

Carolien Rieffe en Lizet Ketelaar krijgen de publicatieprijs van het Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme voor het artikel 'Gedeelde smart? Empathie bij jonge kinderen met autisme'. Zij ontvangen samen met de co-auteurs de prijs op het 13e Nationaal Autisme Congres in Rotterdam op 15 maart 2013.

Empathie en autisme

Het is al langer bekend dat kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) minder empathie tonen dan hun leeftijdgenootjes met een normale ontwikkeling. Echter, diagnostische instrumenten om dit empathietekort vast te stellen bij jonge kinderen met een ASS ontbraken nog. De studie die in het artikel wordt beschreven toetst de bruikbaarheid van een empathie vragenlijst voor ouders en leerkrachten/groepsleiders bij kinderen met een ASS (gemiddeld 4 jaar oud). Uitkomsten van de studie kwamen overeen met de verwachtingen. Kinderen met een ASS werden in dezelfde mate als normaal ontwikkelende kinderen geraakt door andermans emoties. Echter, zij hadden minder aandacht voor emoties van de ander en reageerden ook minder vaak prosociaal door bijvoorbeeld te helpen of te troosten. Hiermee lijken de vragenlijsten een bruikbaar diagnostisch instrument te zijn voor de klinische praktijk.

Samenwerking

De studie is tot stand gekomen in onderlinge samenwerking tussen de afdeling Ontwikkelingspsychologie en Centrum Autisme, Oegstgeest en is gesubsidieerd door Fonds NutsOhra. Aan de publicatieprijs is een geldbedrag van 500 euro verbonden. Na de prijsuitreiking wordt een lezing gegeven door Carolien Rieffe over de in de studie beschreven thematiek.

Referentie

Van Zijp, A., Rieffe, C., Ketelaar, L., Kok, S. & Stockmann, L. (2011). Gedeelde smart? Empathie bij jonge kinderen met autisme. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 10, 65-74.

Zie ook

Laatst Gewijzigd: 14-03-2013