71% studenten Geesteswetenschappen binnen twee maanden aan het werk

Van de studenten van de Faculteit der Geesteswetenschapen die tussen 2008 en 2012 een diploma haalden, had 71% na twee maanden een baan.

Driekwart vindt snel baan op niveau

Bijbaan, stage of bestuurswerk helpt.

Uit onderzoek van de Faculteit der Geesteswetenschappen blijkt dat 71 procent van haar studenten binnen twee maanden een baan vindt. Zij behaalden tussen 2008 en 2012 een diploma bij opleidingen zoals Engels, Wereldgodsdiensten, Geschiedenis of Japanstudies. Loopbaanadviseur Loes Nordlohne: ‘Van de afgestudeerden die meededen aan ons arbeidsmarktonderzoek vond meer dan driekwart zelfs direct een baan op hbo of academisch niveau.’

Relevante ervaring versnelt sollicitatieproces

Decaan Wim van den Doel: ‘Hoewel het altijd beter kan, vinden onze studenten dus eigenlijk best snel een goede baan. Daar kunnen we trots op zijn.’ Uit het onderzoek blijkt dat de academische vaardigheden zoals het analyseren van maatschappelijke vraagstukken en het goed kunnen schrijven het meeste bijdragen aan de loopbaan. Het opdoen van relevante werkervaring tijdens de studie versnelt het sollicitatieproces. ‘Studenten doen de ervaring op tijdens een stage, in een bijbaan of met bestuurswerk. Driekwart (78%) van de alumni met relevante werkervaring vindt sneller een baan dan alumni zonder deze ervaring (60%)’, aldus de loopbaanadviseur.