Nieuwe hoogleraar Militaire Geschiedenis

Dr. Ben Schoenmaker is per 1 januari 2012 benoemd tot bijzonder hoogleraar Militaire Geschiedenis bij de Faculteit der Geesteswetenschappen.

Ben Schoenmaker is – met een korte vertraging – de opvolger van Petra Groen. De leerstoel Militaire Geschiedenis is een initiatief van de Stichting Schouwenburgfonds, die zich ten doel stelt de beoefening van de militaire geschiedenis in Nederland te bevorderen.

Schoenmaker studeerde van 1979 tot 1987 geschiedenis in Leiden, waar hij tevens een aantal jaren als student-assistent werkzaam was. Via zijn militaire dienst kwam hij terecht bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) in Den Haag, waar hij nog steeds werkzaam is. Als wetenschappelijk medewerker van het NIMH deed en doet hij onderzoek naar vooral de Nederlandse militaire geschiedenis in de negentiende en twintigste eeuw. Hij publiceerde over uiteenlopende onderwerpen als de krijgsmacht in de Koude Oorlog, de bevrijding van Nederland in 1944-1945, de Nederlandse bijdrage aan de VN-vredesmacht UNIFIL en de maatschappelijke positie van het officierskorps.

Burgerzin en soldatengeest

Schoenmakers dissertatie, Burgerzin en soldatengeest, handelt over de relatie tussen het leger en de samenleving in de negentiende eeuw. Een ander product van zijn hand is de samen met dr. Ben de Pater uitgegeven, meer dan tien kilo wegende,  Grote Atlas van Nederland (1930-1950), waarin een schat aan topografische en thematische kaarten is samengebracht.

Schoenmaker is tevens jarenlang als docent  Dutch and European History verbonden geweest aan de Leidse vestiging van  Central College Iowa aan het Rapenburg.