Leids historicus Bart van der Boom wint Libris Geschiedenis Prijs

De Universiteit Leiden feliciteert historicus Bart van der Boom, die met zijn boek Wij weten niets van hun lot. Gewone Nederlanders en de Holocaust de Libris Geschiedenis Prijs in ontvangst mocht nemen. De prijs werd zaterdag 27 oktober uitgereikt tijdens de Nacht van de Geschiedenis in Amsterdam.

Wij weten niets van hun lot

Het bekroonde boek is volgens de vakjury het beste historische boek van 2012. Naar de prijs dongen dit jaar maar liefst 320 boeken mee. Van der Boom ontkracht in zijn boek de mythe dat de Nederlandse samenleving tijdens de oorlog wist wat er met de Joden gebeurde. Volgens Van der Boom wist men niet af van de massavervolgingen en konden zij dit ook niet weten. Voor zijn onderzoek maakte hij gebruik van 164 meerendeels nooit eerder onderzochte dagboeken. Hiermee levert hij volgens de vakjury een belangrijke bijdrage aan het historisch debat over de Holocaust.

" Dus daar stond ik bovenop die rots, lichtelijk confuus. Want wat doe je? Vuist ballen? Buigen? Ik koos, geloof ik, voor schaapachtig glimlachen", aldus Van der Boom op zijn blog over het winnen van de prijs.

Nacht van de Geschiedenis

De prijs werd aan Van der Boom overhandigd door juryvoorzitter Pieter Broertjes tijdens de Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum te Amsterdam. Aan de prijs is een geldbedrag van 20.000 euro verbonden. De prijs werd dit jaar voor de zesde keer uitgereikt.  Wij weten niets van hun lot werd gekozen uit 320 werken.

Van der Boom is verbonden aan het Instituut voor Geschiedenis en doceert onder andere het vak 'Memory of the Holocaust' uit de History Master 'Political Culture and National Identities'. Hij houdt tevens een blog bij gewijd aan het boek.

De Libris Geschiedenis Prijs voor het beste geschiedenisboek werd dit jaar voor de zesde keer uitgereikt. De prijs is een initiatief van het Historisch Nieuwsblad, Libris, de omroepen NTR en VPRO, het Rijksmuseum en de Volkskrant.