Even voorstellen: Matthias van Rossum

Matthias van Rossum is sinds deze zomer actief als docent Economische en Sociale Geschiedenis.

"Sinds deze zomer verzorg ik onderwijs voor de vakgroep Economische en Sociale Geschiedenis. De resterende helft van de week ben ik bezig met het afronden van mijn proefschrift over onderlinge verhoudingen tussen Europese en Aziatische zeelieden werkzaam voor de Verenigde Oost-Indische Compagnie in de 17de en 18de eeuw. Dit onderzoek voltooi ik aan de Vrije Universiteit en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.

Oorspronkelijk kom ik uit Maarn/Maarsbergen – geboren in Maarn, opgegroeid in Maarsbergen. Sommigen zullen deze kleine dorpjes wellicht kennen van wandeltochten over de Utrechtse Heuvelrug of van het voorbijflitsen met de trein. Maarn en Maarsbergen zijn verder beroemd vanwege hun dagelijkse prominente vermelding in het ochtendlijke filenieuws op de radio.

Van 2002 tot 2007 heb ik Geschiedenis gestudeerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (Bachelor en daarna de tweejarige Onderzoeksmaster). Het studeren in de betonnen kolos (het hoofdgebouw) heb ik opgeleukt met activiteiten bij de studievereniging  Merlijn, deelname aan de medezeggenschapsraad, enzovoort. Tijdens de Onderzoeksmaster heb ik ook kennisgemaakt met de Universiteit Leiden door een college  Maritieme Geschiedenis te volgen bij prof. dr. Femme Gaastra en prof. dr. Henk den Heijer.

Mijn scriptieonderzoek had betrekking op de conflicten en (groeps)overstijgende solidariteit onder zeelieden werkzaam in de Nederlandse intercontinentale stoomvaart in de eerste helft van de 20ste eeuw. De scriptie is bekroond met de JR Bruijnprijs en gepubliceerd onder de titel  Hand aan hand (Blank en Bruin): Solidariteit en de werking van globalisering, etniciteit en klasse onder zeelieden op de Nederlandse koopvaardij, 1900-1945 bij uitgeverij Aksant (Amsterdam 2009).

Na mijn studie heb ik kort gewerkt als onderwijsassistent (Instituut voor Interdisciplinaire Studies, UvA), onderzoeksassistent (IISG) en junior onderzoeker (Metamedica, VUmc). In juni 2008 ben ik begonnen als promovendus (VU/IISG), en in september 2012 als docent aan de Universiteit Leiden. Afgelopen jaren ben ik onder meer actief geweest bij de promovendi-organisatie ProVU als voorzitter en als lid van de ondernemingsraad van de VU. Momenteel ben ik naast mijn reguliere onderzoek- en onderwijstaken onder meer actief als redacteur van  Historisch Tijdschrift Holland."