Even voorstellen: Jeanette Kamp

Jeanette Kamp is een van de nieuwe PhD's binnen het 'Crime and Gender' project van Manon van der Heijden.

"Na een fantastische studietijd heb ik afgelopen zomer mijn Research Master diploma geschiedenis aan de Vrije Universiteit van Amsterdam behaald. Voor mijn scriptie heb ik onder begeleiding van Jan Lucassen de migratie- en integratiepatronen van Zwitserse soldaten naar de Republiek in de tweede helft van de achttiende eeuw onderzocht.

Mijn keuze voor de Zwitserse huursoldaat was niet geheel toevallig: ik ben geboren in Zwitserland en heb daar de eerste 10 jaar van mijn leven gewoond. De fascinatie met het land is altijd blijven bestaan en zo greep ik dan ook de kans om met een ERASMUS-beurs aan de Universität Bern te gaan studeren met beide handen aan. Tijdens een hoorcollegereeks van professor Holenstein hoorde ik voor het eerst van de migratie van soldaten naar de Verenigde Nederlanden. Mijn interesse was gewekt en mijn scriptieonderwerp geboren.

Al tijdens mijn BA was ik ervan overtuigd dat ik na mijn studie verder wilde gaan met onderzoek doen en tijdens mijn MA werd het behalen van een PhD plek dan ook het (voorlopige) einddoel. Tijdens mijn zoektocht naar een plek viel mijn oog op een advertentie van het  Crime and Gender project van Manon van der Heijden. Er werd gezocht naar een promovendus die onderzoek kon doen in de gerechtelijke archieven van Frankfurt am Main. Na het lezen van het onderzoeksvoorstel wist ik het zeker: hier moest ik op solliciteren. Ik heb het geluk gehad dat ik ben aangenomen om het onderzoek uit te voeren.

De komende vier jaar mag ik mij dus geheel wijden aan de studie van genderpatronen in de geregistreerde misdaad in Frankfurt am Main tussen 1600-1800. Ik kijk er ontzettend naar uit om niet alleen te werken aan mijn eigen onderzoek, maar ook om deel te zijn van een projectgroep en samen te werken met Manon van der Heijden, Ariadne Schmidt, Marion Pluskota en mijn collega PhD in het project Mirjam Bekker."