Dr. José Carlos Aguiar ontvangt onderzoeksbeurs

Dr. José Carlos G. Aguiar, werkzaam aan het Instituut voor Geschiedenis en Latijns-Amerikastudies, heeft een onderzoeksbeurs gewonnen van het Research Network on Interdependent Inequalities in Latin America DesiguALdades.net.

Neoliberaal beleid

Zijn project richt zich op de impact van neoliberaal beleid op de informele sector in Latijns-Amerika. Aguiar doet hiervoor onderzoek naar de vorming en regulering van illegale markten in steden, in het bijzonder het verkoop van 'piraterij', illegale CDs en DVDs en nagemaakte artikelen.

Aanpak piraterij

"Aan de ene kant, zijn er duidelijke signalen van criminalisering van de informele sector in Mexico, vooral straathandel. Zero-tolerance programma's en wars tegen illegaliteit worden gepromoot. Dit is een gevolg van de veiligheidsprogramma's gesponsord door de VS in de regio, maar ook van de gentrification van koloniale binnensteden. Aan de andere kant, deze 'kopieer-en-plak' perspectieven voor meer en hardere straffen blijken weinig in de praktijk te bereiken, want ze kijken niet naar de black-box waarin de relaties tussen staat en maatschappij plaatsvinden; daarom ondermijnen ze op lange termijn de politieke zeggenschap en het belang van de rechtstaat", aldus Aguiar.

Aguiar zal vanaf juni tot september dit jaar verblijven aan het Lateinamerika-Institut, Freie Universität Berlin.