Dirk Ormel en Sarah Herms winnen Leidse Universitaire Scriptieprijzen

Dirk Ormel en Sarah Herms ontvingen tijdens de diesviering voor alumni op 11 februari ieder een Leidse Universitaire Scriptieprijs 2010-2011. Ormel won in de categorie humaniora, Herms schreef de beste scriptie op het gebied van de bètawetenschappen.

Helder en zorgvuldig

Met zijn scriptie  Ne pas tuer la poule aux oeufs d’or won Ormel eerder al de Max van der Stoel Human Rights Award 2011. Hij behandelt het dramatische lot van Congo, dat rijk is aan natuurlijk hulpbronnen, maar steeds aan conflicten en rampspoed ten prooi lijkt te vallen. Ormel schrijft helder en trekt de lezer telkens aan de hand van een casus een hoofdstuk en vraagstelling in. Hij belicht de situatie in Congo zorgvuldig en van diverse kanten: historisch, geografisch, cultureel. Het onderzoek ter plekke voerde hij in een gevaarlijke omgeving uit.

Jasper Meeuwissen, die namens de verhinderde Dirk Ormel de prijs in ontvangst nam, en Sarah Herms. Rechts Rogier Chorus van Comité Minerva 1957 en 1961.

Wetenschappelijke vernieuwing

Sarah Herms behandelt in haar scriptie  Exergy Flows in Product Life Cycles twee rekenmodellen: milieugerichte levenscyclusanalyse (LCA), dat de milieu-effecten van producten in kaart brengt, en exergie-analyse, gebruikt om industriële processen energetisch te optimaliseren. Vervolgens verenigt Herms beide varianten in een nieuw model, wat een belangrijke wetenschappelijke vernieuwing is. Zij heeft in haar scriptie laten zien dat theoretische innovaties soms al snel ook praktisch toepasbaar en nuttig kunnen zijn.

Over de Leidse Universitaire Scriptieprijs

De prijs voor de beste scriptie van het jaar 2010-2011 wordt mogelijk gemaakt door reünisten van Minerva van de jaren 1957 en 1961 en bedraagt € 3000. Dit jaar ging de prijs naar de beste scripties in de humaniora en de bètawetenschappen.

De beoordelingscommissie van het Comité Minerva 1957 en 1961 en de Commissie Wetenschappelijke Bestedingen (CWB) van het Leids Universiteits Fonds (LUF) beoordelen de voorgedragen scripties op onderwerp, omvang van het onderzoek, en toegankelijkheid en schrijfstijl. Het LUF beheert het fonds dat het  Comité Minerva 1957 en 1961 heeft ingesteld voor de Leidse Universitaire Scriptieprijs.

Meer informatie over de Leidse Universitaire Scriptieprijs