Carla Musterd prijs & Fruin prijs uitgereikt

Tijdens het Openingscollege in september is voor de vierde maal de Carla Musterd Onderwijsprijs uitgereikt. Studenten verkozen Cátia Antunes tot beste docent van de Opleiding Geschiedenis. De Fruin prijs voor de beste masterscriptie ging dit jaar naar Stefan Penders.

Cátia Antunes wint Onderwijsprijs

Deze tweejaarlijkse onderwijsprijs is in het leven geroepen door het Instituut Geschiedenis om docenten die excelleren in het geven van goed onderwijs te belonen. Winnaars uit voorgaande jaren zijn dr. Geert Janssen (2006), dr. Robert Stein (2008) en dr. Henk Kern (2010). Carla Musterd was tot 2002 docent Russische Geschiedenis, verbonden aan de Universiteit Leiden. Zij waakte ervoor dat aandacht voor het onderzoek niet tot verwaarlozing van het onderwijs zou leiden.

Studenten mochten een lijstje met daarop maximaal drie docenten insturen die wat betreft onderwijsprestaties boven de rest uitsteken. Uit de binnengekomen stemmen selecteerden de studentleden van de Opleidingscommissie Geschiedenis vervolgens de vijf meest genoemde docenten. Mede op basis van de college-evaluaties hebben de studentleden vervolgens een docent voorgedragen aan het bestuur van de Opleiding Geschiedenis. Dat kende de prijs vervolgens toe aan Cátia Antunes.

Uit zowel de verkiezingsreacties als de evaluatierapporten komt naar voren dat studenten het enorm waarderen dat Antunes het kritisch denkvermogen van haar studenten probeert te vergroten. Dit doet ze door altijd te blijven doorvragen en door veel ruimte te geven aan discussie tijdens de colleges. Studenten raakten geïnspireerd en gemotiveerd door de inzet die zij van studenten verlangd en het hoge niveau van haar colleges.  In de evaluaties was het enthousiasme van de studenten terug te lezen, met opmerkingen als “geweldige colleges en briljante docent”, ”zeer inspirerend”, en “beste docent ooit”.

Fruin prijs voor Stefan Penders

Stefan Penders was een van de elf studenten die dit jaar voor de jaarlijkse prijs waren voorgedragen. De prijs is bedoeld om de student met de beste historische masterscriptie van de Opleiding Geschiedenis te belonen voor zijn of haar werk. Met zijn scriptie  Imperial Waters. Roman river god art in context schreef Penders volgens de jury een buitengewoon originele en zeer leesbare scriptie, die een zeer boeiend inkijkje in de Romeinse wereld geeft.