Afscheid van Chris Quispel

Op vrijdag 21 september 2012 was er een symposium met als titel Space and Race ter gelegenheid van de 65e verjaardag van Chris Quispel.

Chris Quispel gaat nog niet helemaal met pensioen. Hij blijft enkele onderwijstaken vervullen in het komende jaar. Op het symposium werd ingegaan op twee onderzoeksvelden van Chris Quispel in de afgelopen jaren: Racisme (met studies over anti-semitisme in Nederland en racisme in de VS) en ruimtelijke segregatie (met vergelijkend onderzoek naar ghetto's in de VS, banlieus in Frankrijk en probleemwijken in Nederland).

De sprekers op het symposium waren:

• Prof. dr. Richard Griffiths (Leiden),‘New borders, new minorities’.
  • Prof. dr. Colin Pooley ( Lancaster University), ‘Liverpool: a place apart or just another northern town’.
  • Prof. dr. Robert Kloosterman (UVA), ‘Parallel Worlds. Migrants and Cultural Industries’.
  • Prof. dr. Joanne van der Leun (Leiden), ‘Police and migrants in the Netherlands: ethnic profiling?’.
  • Prof. dr. Peer Vries (Wenen), ‘Science as a vocation’

Afsluiter vormde de lezing ‘Ghetto's, banlieus and probleemwijken, the possibilities and impossibilities of comparative research’ van Chris Quispel zelf. Ongeveer 70 mensen woonden het symposium bij.