2011 Prof. Frans de Ruiter president International Music Council

Tijdens de 34e General Assembly van de IMC welke plaatsvond gedurende het 4th World Forum on Music , 26 september – 1 oktober te Tallin/Estland is Frans de Ruiter (1946) herkozen tot President van de IMC. Hij bekleedde deze functie eerder in de perioden 1997-2001 en 2009-2011.

Tijdens de 34e General Assembly van de IMC welke plaatsvond gedurende het  4th World Forum on Music , 26 september – 1 oktober te Tallin/Estland is Frans de Ruiter (1946) herkozen tot President van de IMC. Hij bekleedde deze functie eerder in de perioden 1997-2001 en 2009-2011.

De IMC, in 1949 door de UNESCO opgericht, is een onafhankelijke Non Governmental Organisation (NGO) en representeert een mondiaal netwerk van 125 internationale, nationale, regionale music councils en organisaties op alle terreinen van de muziek; hun excellente individuele deskundigen ontwikkelen, bevorderen, ondersteunen, stimuleren en initiëren wereldwijd initiatieven op het gebied van muziek en muziekeducatie in al hun diversiteit.

De IMC staat voor het recht van eenieder zich in vrijheid muzikaal te kunnen uitdrukken, muziekonderwijs te kunnen genieten en toegang te hebben tot muziek als beoefenaar, luisteraar, schepper en uitvoerder. Musici moeten zich kunnen ontwikkelen op basis van voldoende faciliteiten en een passende erkenning van hun professie.

Frans de Ruiter is hoogleraar/directeur van de Academie der Kunsten, samenwerkingsinstituut tussen de Universiteit Leiden en de Hogeschool der Kunsten, Den Haag. Door deze samenwerking kunnen studenten over en weer keuzevakken en minoren volgen; de hoofdtaak van de Academie der Kunsten is het verzorgen van doctoraatstrajecten voor beeldend kunstenaars, vormgevers, componisten en uitvoerende musici.