2010 voorstellen: Albertine Bloemendal

Albertine Bloemendal werkt sinds afgelopen november aan haar proefschrift over de Nederlandse econoom en diplomaat Ernst van der Beugel (1918-2004). Giles Scott-Smith is haar promotor.

Mijn naam is Albertine Bloemendal. Ik ben in 1984 geboren in Amersfoort, groeide op in Barneveld en studeerde in Nijmegen, Boston en Leiden.

Na de middelbare school heb ik een zomerprogramma in Californiƫ gevolgd. Ik verbleef in een gastgezin en volgde vakken over de Amerikaanse taal, cultuur en geschiedenis. Dit beviel mij zo goed dat ik besloot om Amerikanistiek te gaan studeren in Nijmegen. Voor mijn bachelor studeerde ik een semester als uitwisselingsstudent aan Boston College waar ik vakken volgde bij politicologie, filosofie en media studies.

Al snel bleek mijn interesse vooral uit te gaan naar de Amerikaanse geschiedenis, politiek en internationale betrekkingen. Tijdens mijn MA heb ik daarom voor de politiek-economische richting gekozen. Ik liep stage op de politieke afdeling van de Nederlandse Ambassade in Washington DC en schreef mijn scriptie over de invloed van het gedachtegoed van Abraham Kuyper op hervormingen in de sociale voorzieningen onder de presidenten Clinton en Bush. Voor de ambassade schreef ik regelmatig over de ontwikkelingen in Amerika en ging ik er vaak op uit om verslag te doen van evenementen en bijeenkomsten, bijv. van het Witte Huis, het Congres en allerlei denktanks. Mijn stage in Washington wakkerde niet alleen mijn belangstelling voor diplomatie en transatlantische betrekkingen aan, maar vergrootte ook mijn interesse in de journalistiek.

Tijdens het schrijven van mijn scriptie maakte ik een reis met drie Nederlandse journalisten naar Iran (waar we verslag van deden voor omroep Llink). Na afloop besloot ik in Leiden de praktijkstudie Journalistiek en Nieuwe Media te doen. Ik liep stage bij dagblad Trouw en werd gevraagd om voor ze te blijven freelancen. Dat heb ik toen gedaan en sindsdien ben ik werkzaam als zelfstandig journalist.

In november 2009 ben ik daarnaast begonnen met een promotieonderzoek bij het Instituut voor Geschiedenis. Mijn onderzoek richt zich op het leven en werk van de Nederlandse econoom en diplomaat Ernst van der Beugel (1918-2004). Naast Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, president-directeur van de KLM en bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Leiden was Van der Beugel onder andere honorair secretaris-generaal van de Bilderberg-Meetings en voorzitter van het International Institute for Strategic Studies te Londen. Door de bestudering van het leven en werk van Ernst van der Beugel hoop ik meer inzicht te krijgen in de rol van informele diplomatie en elite-netwerken in de transatlantische betrekkingen na de Tweede Wereldoorlog.