Lorentz Center opent tweede broedplaats wetenschappelijke ideeën

Donderdag 4 oktober opent het Lorentz Center officieel zijn tweede afdeling op de Leidse bètacampus. Met internationale workshops voor wetenschappers is het Lorentz Center een broedplaats van samenwerking en vernieuwing in de wetenschap. Op alle muren van de nieuwe locatie kan geschreven worden. Ook in de keuken.

Grensvlak wetenschappen

De keuken van het Lorentz Center

Het Lorentz Center, gevestigd in de faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden, is een internationaal centrum dat wetenschappelijke workshops coördineert en financiert over de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen in de bètawetenschappen en op het grensvlak van de bètawetenschappen en de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen. Het is daarmee een broedplaats voor vernieuwing en samenwerking in de wetenschap.

Lorentz Center@Snellius

Op alle muren kan geschreven worden

De capaciteit van het Lorentz Center kon de hoeveelheid ideeën voor workshops niet meer aan. Daarom is een tweede faciliteit geopend, ook in de faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Naast het herdoopte Lorentz Center@Oort is er nu ook het Lorentz Center@Snellius. Er is natuurlijk overal draadloos internet, maar ook kan op alle muren geschreven worden. Zelfs in de keuken. Want de beste ideeën en de beste feedback kunnen zomaar overal ontstaan.

Nieuwe samenwerkingen

De formule van het Lorentz Center is uniek, laat Ken Showalter weten. De hoogleraar chemie aan de Universiteit van Morgantown in de VS, organiseerde er onlangs een workshop over minuscule motortjes in de cel: ‘When thinking about organising a workshop, we immediately thought of the Lorentz Center. The LC is unique among organisations hosting workshops: the staff works with you to help transform your idea of a meeting into a workshop organised around the principle of balancing presentations of new results with providing an environment and time necessary for interpersonal interactions. These interactions lead to new collaborations. At the end of the workshop, participants and organisers were genuinely impressed by how much each of us had learned.’

Intiemer

De bestaande workshops bieden plaats aan groepen tot 55 personen en duren 5 dagen. De nieuwe afdeling is wat intiemer en bedoeld voor kleinere groepen van maximaal 25 deelnemers. Zij kunnen met nog meer focus brainstormen over een nieuw onderzoeksgebied, een artikel of boek, of gedeelde datasets. Nu kunnen op twee plaatsen tegelijk workshops plaatsvinden. Ook kan geëxperimenteerd worden met nieuwe vormen. Wetenschappers van over de hele wereld mogen voorstellen doen voor nieuwe workshops in de beide Lorentz Centers.

Zie voor meer informatie over het programma van de opening de website van het Lorentz Center.

Het Lorentz Center wordt gefinancierd door de Universiteit Leiden, NWO en FOM. De uitbreiding met een tweede faciliteit is mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW.