‘Spectaculair Heelal’ - ESO-jubileumtentoonstelling in de oude Leidse Sterrewacht

In 2012 bestaat de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) 50 jaar. Om dit te vieren worden wereldwijd activiteiten georganiseerd. Op 5 oktober wordt de ESO-jubileumtentoonstelling geopend in de historische Leidse Sterrewacht. Deze tentoonstelling, met de toepasselijke naam 'Spectaculair Heelal', bestaat uit adembenemende opnamen die zijn gemaakt met de ESO-telescopen, en beelden ván deze telescopen.

De jubileumtentoonstelling ‘Spectaculair Heelal’ in de onlangs gerestaureerde historische Leidse toont de bezoekers 50 verbluffende beelden van hemellichamen zoals nevels, sterrenstelsels, en sterrenhopen, die zijn vastgelegd door de ESO-observatoria. Er zijn ook prachtige foto’s te zien van de sterrenwachten zelf. De tentoonstelling is tot stand gekomen dankzij een samenwerking tussen de Sterrewacht Leiden van de Universiteit Leiden en de historische Leidse Sterrenwacht.

Bekijk de tentoongestelde afbeeldingen online.

Op 5 oktober zijn oberservaties van de Very Large Telescope live te volgen via een livestream. De telescoop bekijkt die dag het object dat de winnaar van de competitie ‘Kies wat de VLT waarneemt’ heeft gekozen. De link naar de livestream wordt op de Nederlandstalige ESO-website bekendgemaakt.

Gezamenlijke Europese sterrenwacht

Op 5 oktober 1962 werd de ESO-conventie ondertekend door enkele Europese landen, waaronder Nederland. Sindsdien speelt ESO een leidende rol in het astronomische onderzoek en de technologische ontwikkelingen die hiervoor nodig zijn. ESO is de belangrijkste intergouvernementele sterrenkundeorganisatie in Europa, en de meest productieve sterrenwacht ter wereld. Al sinds haar oprichting doet ESO toonaangevend astronomisch onderzoek en bouwt het de meest geavanceerde telescopen op aarde. Het idee om een gezamenlijke Europese sterrenwacht op te richten kwam tot stand tijdens een conferentie in Leiden in 1953. Negen jaar later werd de ESO-conventie door vijf landen ondertekend. Tegenwoordig bestaat ESO uit 15 lidstaten, waaronder het eerste niet-Europese lid Brazilië.

ESO’s doelstelling is het bevorderen van samenwerking tussen wetenschappers in Europa, en het ontwerpen, bouwen en beheren van ‘s werelds grootste astronomische waarneemfaciliteiten. ESO exploiteert drie unieke waarneemlocaties in de omgeving van de Atacamawoestijn in het noorden van Chili: La Silla, de oudste ESO-locatie; Cerro Paranal, de thuishaven van de Very Large Telescope (VLT); en Chajnantor, de hoogvlakte waar de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) wordt gebouwd, het grootste sterrenkundeproject op aarde.

’Spectaculair Heelal’ is te bezoeken van 5 oktober 2012 tot voorjaar 2013.

Locatie: Bezoekerscentrum, Oude Sterrewacht. Ingang via de Hortus Botanicus: Rapenburg 73, 2311 GJ Leiden.
Openingstijden: dagelijks van 11.00 - 17.00 uur (van 1 november t/m 31 maart op dinsdag t/m zondag van 11.00 - 16.00 uur).
Rondleidingen:Dagelijks is er om 12.00 uur en om 15.00 uur een (gratis) inlooprondleiding door een student sterrenkunde.