Studenten Honours Course Geology & Marine Biology schenken geweldig grote ammoniet aan de faculteit

In het kader van de Honours Course ‘Crises in Biology’ die plaatsvond van 19 augustus t/m 2 september 2012 in Normandië, bezochten studenten vele geologische interessante locaties. Een van deze bijzondere plekken was de kust van Arromanches. Hier bemachtigden zij een enorm grote ammoniet die ze dinsdag 25 september 2012, na afloop van de This Week’s Discoveries lezing, hebben geschonken aan de faculteit als dank voor de geweldige excursie naar Normandië.

Bekijk de weblecture van This Week’s Discoveries

“De kust van Arromanches staat niet alleen bekend vanwege de kunstmatige haven die is aangelegd tijdens de invasie in 1944. Langs de falaisekust zijn namelijk vele fossielen ammonieten te bewonderen. En precies om deze laatste reden maakten wij, onder leiding van Raymond van der Ham, op 28 augustus een wandeling over deze kust. In de kalkafzettingen uit het Bathonien (Midden-Jura) werden prachtige afdrukken van fossielen gevonden, die helaas niet altijd meegenomen konden worden. De studenten vonden al hakkend met hun geologische hamers hier en daar wat losse fossielen ammonieten. Terwijl de wandeling vorderde ontmoette de groep een enthousiaste Franse ammonietenverzamelaar, die met beitel en hamer de rotskust van Arromanches afzocht. Deze man liet ons deze geweldig grote ammoniet zien en schonk hem daarna aan de groep. De reden hiervoor zal zijn dat de man niet veel zin had om dit zware exemplaar alle trappen omhoog te tillen. Hij keek dan ook vrij verbaasd toen hij ons de ammoniet in onze rugzak zag stoppen en mee omhoog zag tillen. Namens alle studenten schenken wij dit exemplaar aan de faculteit W&N van de Universiteit Leiden, als dank voor de geweldige excursie naar Normandië.”

Vénice Akker en Sonja Kwast

Ammoniet

Nieuwe Honours Class Geology & Marine Biology

De nieuwe Honours Class is Geology & Marine Biology is een uitbreiding op de reeks Honours Classes van de faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, in het kader van het Honours College.
Honours classes bieden bijzonder getalenteerde en gemotiveerde derdejaars bachelorstudenten een extra uitdaging.

Wanneer?

Elk najaar worden in de universiteitskrant MARE de Honours Classes bekend gemaakt en kunnen studenten solliciteren tot ca. december. De Honours Classes starten in het voorjaar.

Iets voor jou?

Tweede- en derdejaarsstudenten met zeer goede studieresultaten worden uitgenodigd voor een plaats in een Honours Class. Ook motivatie speelt een rol bij de selectie. Studenten kunnen ook zelf solliciteren.