De Nederlandse Ig Nobel Night, 20 september

De Ig Nobelprijzen worden jaarlijks op Harvard University uitgereikt aan tien wetenschappers die met hun onderzoek mensen ‘eerst aan het lachen maken en daarna aan het denken zetten’. Dit jaar is voor de allereerste keer de 22e Ig Nobel Prijsceremonie op donderdag 20 september real time – op een groot scherm – te zien in de Stadsgehoorzaal Leiden.

Colleges van 24 seconden

De Ig Nobel Night in de Stadsgehoorzaal begint om 22.00 uur en duurt tot ongeveer 03.30 uur. Het programma bestaat uit korte lezingen van Nederlandse Ig Nobelwinnaars of interviews met hen. De lezing Hoe win je een Ig Nobelprijs? van Kees Moeliker geeft u alvast tips voor het geval u zelf ambities hebt op dit terrein. Voorts zijn er culturele intermezzo’s en ‘24/7 lectures’ door prominente Nederlandse wetenschappers: hun colleges beperken zich tot 24 seconden, waarna in zeven woorden een samenvatting moet worden gegeven. En verder wordt de wetenschapper met het langste haar gekozen. Via een live verbinding is te zien hoe op Harvard University, de bakermat van de Ig Nobel Prize, de prijzen worden uitgereikt. De benaming Ig Nobel komt van het Engelse woord ignoble, het tegenovergestelde van nobel.

Programma

Voorafgaand aan de ceremonie is er programma vanaf 22.00 uur met oa zes Nederlandse Ig Nobelwinnaars, de verkiezing van het LFHCfS™-lid van het jaar, de mini-opera ‘Atom and Eve’ en de befaamde ‘24/7 lectures’ door prominente wetenschappers, zoals Hans Clevers (KNAW), Bas Haring (Universiteit Leiden) en Carlo Beenakker (Instituut-Lorentz, Universiteit Leiden). Menno Bentveld is de presentator.

Voor wie?

Een ware Ig Nobel Night, bestemd voor de grote schare Ig Nobel fans in de academische- en onderzoekswereld, de pers en andere nieuwsgierige mensen die zich graag laten trakteren op een nacht vol hoogstaand wetenschappelijk en cultureel vertier.

Zie ook