Venusovergang en sterrenkundig onderwijsproject in Timor-Leste

Om de Venusovergang van 6 Juni 2012 te vieren heeft Universe Awareness (UNAWE) een onderwijs project ontwikkeld in Timor-Leste (Oost-Timor), wat een van de weinige landen ter wereld is waar de gehele overgang te zien was. Dit project is het grootste wetenschappelijke evenement dat ooit is georganiseerd in Timor-Leste en is ook het eerste sterrenkundige evenement dat daar wordt gehouden sinds het land tien jaar geleden zijn onafhankelijkheid heeft verklaard.

UNAWE organiseert tussen 1 en 8 Juni 2012 meerdere onderwijsactiviteiten in Timor-Leste. Het programma bestaat uit speelse onderwijsactiviteiten voor kinderen, training sessies voor leerkrachten, publieke voordrachten, universitaire lezingen, een tentoonstelling over sterrenkunde en een grootschalig publieke observatie van de Venusovergang zelf. Er wordt verwacht dat deze activiteiten in totaal meer dan 5000 mensen in de hoofdstad Díli en 800 leerlingen in de stad Gleno zullen bereiken.

“Een evenement als de Venusovergang creëert een fantastische kans om de Timoreese bevolking te inspireren met sterrenkunde en wetenschap”, zegt Pedro Russo, UNAWE Internationale Project Manager. “We willen met onze inzet nieuwe perspectieven geven aan de jonge kinderen van Timor-Leste en ze aanmoedigen om later voor wetenschappelijke en technische carrières te kiezen.”