Universiteit Leiden

nl en

Leiden Leadership Programme: leiders van de toekomst

Het slotseminar van het Leiden Leadership Programme (LLP) vond plaats op 21 juni. Na een jaar had werken, sloot de eerste lichting masterstudenten het programma af. Vice-rector Simone Buitendijk opende de bijeenkomst. ‘Jullie zijn de leiders van de toekomst.’

‘Vroeger dacht ik dat leiderschap genetisch was, dat je als leider wordt geboren. Nu weet ik dat leiderschap is te leren, misschien wel: leiderschap móét je leren’, begint Buitendijk. Dat de deelnemende studenten veel hebben geleerd staat als een paal boven water.

Zelfreflectie

‘Het eerste halfjaar van het programma ben je bezig met vaardigheidstrainingen, wat gepaard gaat met zelfreflectie’, vertelt Aletta Martens, studente Psychologie. ‘Het tweede halfjaar voer je in kleine groepjes een praktijkopdracht uit bij een bedrijf. Zo onderzochten wij de band tussen TNT Express als werkgever en haar werknemers.’ 

Soul searching

Het programma is bedoeld voor excellente en zeer gemotiveerde studenten. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat sommigen twee masters volgen, zelfs op zaterdag zijn er bijeenkomsten. ‘Vanwege tijdgebrek zaten we op zaterdagen met een groep van ongeveer tien studenten bij elkaar om de vaardigheidstrainingen na te bespreken, dat was echt soul searching,’ vertelt studente Bestuurskunde Sanne Kuypers. ‘Zo leer je jezelf echt kennen, het was vaak confronterend. Op het moment zelf werd ik daar wel eens moe van, maar achteraf heb ik er veel van geleerd. Debora Martins, studente Internationale Betrekkingen, kan dat beamen. ‘De dingen die je leert bij de vaardigheidstrainingen hebben direct betrekking op je ego. Soms moet je jezelf even aan de kant zetten en is het belangrijker om te luisteren naar anderen.’

Veelkoppig monster

Leiderschap is ingewikkelder dan alleen maar de baas zijn. ‘Het heeft bij ons echt even geduurd voordat we doorhadden wat leiderschap precies inhield, het is een veelkoppig monster,’ zegt Mirthe van Gaalen, studente Engelse literatuur lachend. Wat ze zegt blijkt metaforisch: leiderschap is zeer divers.

Niet alle studenten ambiëren direct een leidinggevende functie. Allen zijn ze tot de conclusie gekomen dat leiding geven zo makkelijk nog niet is. ‘Het is lastig om veel mensen tevreden te houden en tegelijkertijd iets te bereiken,’ aldus Kuypers. ‘Bovendien’, voegt Van Gaalen toe, ‘missen we nog heel veel levenservaring.’

Docent-coach

De studenten werden gedurende het jaar intensief begeleid door een docent-coach. Jacqueline Hoornweg was een van de coaches en heeft er zelf ook van geleerd. ‘Ik dacht dat ik heel laagdrempelig was maar toch heeft het twee sessies geduurd voordat een van mijn studenten naar me toe durfde te komen om feedback te vragen.’

Het aspect dat bijna alle studenten als het meest waardevolle onderdeel van het programma vinden, is de opdracht bij een bedrijf. Volgens Marius Dohmen, student Biologie, waren de opdrachten uit het echte leven gegrepen. Deze praktijkervaring was dan ook zeer welkom.

(22 juni 2012 / Nelleke Groot, studente Journalistiek en Nieuwe Media)

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.