Jong sterrenkundig talent komt naar Sterrenkunde Olympiade

In de Oude Sterrewacht was van 5 tot en met 7 juni de finale van de zesde Sterrenkunde Olympiade. Dertien scholieren kwamen naar Leiden voor colleges, rondleidingen en een afsluitend examen.

De finalisten waren als besten uit de voorronden gekomen. Ze hadden opgaven gemaakt die ze van de website van de Olympiade hadden gedownload. De finale in Leiden bestond uit een masterclass waarin verschillende onderwerpen uit de sterrenkunde aan de orde kwamen. De deelnemers maakten ook een excursie naar ruitmevaartbedrijf Dutch Space. Na het afsluitend examen op 7 juni kwam de 18-jarige Sander Schouws als winnaar uit de bus. Hij won een waarneemreis naar een obervatorium op La Palma en zijn school krijgt een telescoop cadeau. Alle deelnemers gingen met een certificaat en een boek over sterrenkunde naar huis.

Videoverslag

Door Emy Jansons-van Steekelenburg