Generatieverschillen en leidinggeven

Op donderdag 7 juni vond in het Nieuwscafé bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het ‘Generatiedebat’ plaats, georganiseerd door drie studenten van het Leiden Leadership Programme: Bastiaan Vliegenthart, Susanne Roodhuyzen en Myrthe de Jong.

Generatiedebat

Het Generatiedebat in het Nieuwscafé bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werd georganiseerd naar aanleiding van de praktijkopdracht, waarbij we onderzocht hebben hoe de wijze van leidinggeven aansluit bij de verwachtingen van de jonge medewerkers bij het ministerie van OCW.

Rond een uur of half vier druppelden de eerste mensen binnen. Een heel gemêleerd gezelschap: studenten van het LLP, leidinggevenden van OCW, (jonge) OCWers en externe leidinggevenden. Na een openingswoord door de Secretaris-generaal van OCW, werd aan de hand van stellingen ruim een uur gediscussieerd over generatieverschillen en leidinggeven.

De volgende onderwerpen zijn onder meer aan bod gekomen.

• Is het zo dat de jongeren van nu te veeleisend zijn?
  • Kan iemand wel leidinggevende worden zonder een cursus leiderschapsvaardigheden gevolgd te hebben?
  • Zijn jongeren zelf verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling binnen de organisatie of heeft de leidinggevende daar ook een rol in?
  • Hebben leidinggevenden wel voldoende oog voor de persoonlijke ontwikkeling van jonge medewerkers? Bevordert persoonlijk contact met de leidinggevende en andere collega’s de samenwerking?

Stellingen waarover de panelleden - een jonge OCW-er, een afdelingshoofd vanuit OCW en een leidinggevende vanuit KPN - hun mening mochten geven, waarna het aan de zaal was om hier op in te haken. Met dank aan de goede debatleider ontstond er een levendig debat waar na afloop, tijdens de borrel, nog geruime tijd over nagesproken is.

Tekst: Myrthe de Jong