Eerste lichting deelnemers Leiden Leadership Programme ontvangt certificaat

De eerste lichting masterstudenten sluit op 22 juni het Leiden Leadership Programme (LLP) af met een slotseminar. Deze getalenteerde Leidse studenten ontvangen dan ook hun certificaat. Tijdens het slotseminar presenteren de studenten de resultaten van hun praktijkopdracht.

Het Leiden Leadership Programme (LLP) is een nieuw honoursprogramma voor ambitieuze masterstudenten aan de Universiteit Leiden. Het is bedoeld voor getalenteerde studenten die hun leiderschapskwaliteiten (verder) willen ontwikkelen. Uniek aan dit programma is de nauwe samenwerking met 16 organisaties en bedrijven waar studenten praktijkervaring kunnen opdoen. Doel van het programma is om gemotiveerde studenten meer te leren over leiderschap en hen te ondersteunen hun eigen talenten en vaardigheden op dit vlak te ontwikkelen.

Praktijkopdracht

Het Leiden Leadership Programme is in september 2011 begonnen met 48 masterstudenten die dit programma naast hun masteropleiding volgen. De studenten deden in de praktijk essentiële kennis en ervaring op met leiderschap. De studenten hebben in teamverband gewerkt aan een opdracht bij een bedrijf of organisatie, waarin zij de complexiteit van leiderschap in de praktijk hebben ervaren. Elk team werd begeleid door een docentcoach.

Parallel aan de praktijkopdracht volgden de studenten vaardigheidstrainingen en seminars over leiderschap. Tevens kregen een bij aanvang van het programma een assessment om hun sterke en minder sterke kanten te leren kennen, waarmee ze in het programma aan de slag gingen.

Persoonlijke ontdekkingsreis

Diana Coppens, deelneemster aan het Leiden Leadership Programme en masterstudente Psychologie: ‘Het Leiden Leadership Programme is een grote persoonlijke ontdekkingsreis. De praktijkopdracht is voor velen een pittige opdracht, waarbij je een kijkje neemt bij problemen die op hoger niveau van een organisatie plaatsvinden. Het is erg leuk om als student daar je kritische blik op te richten.’

De studenten hebben met het LLP een unieke kans gekregen om, naast hun academische studie, ervaring op te doen bij mogelijk toekomstige werkgevers. De partnerorganisaties van het Leiden Leadership Programme komen uit uiteenlopende sectoren, zowel uit bedrijfsleven als overheidsinstellingen, bijvoorbeeld:

• Akzo Nobel

• LUMC