Drie Rubicon subsidies voor Leidse Bètawetenschappers

Lisa Becking, Gerbrand van der Heden-van Noort en Freek Vonk hebben ieder een Rubicon subsidie binnengesleept. NWO honoreerde 29 pas gepromoveerde onderzoekers, in totaal waren er 240 aanvragen. Met Rubicon geeft NWO pas gepromoveerde wetenschappers de kans om onderzoekservaring op te doen aan internationaal vooraanstaande instituten.

15 onderzoekers die in Nederland zijn gepromoveerd gaan naar het buitenland, en 14 onderzoekers uit het buitenland komen naar Nederland. Deze ronde was de laatste ronde waarin buitenlandse onderzoekers een aanvraag konden doen om naar Nederland te komen. Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijk onderdeel van hun cv.

Eilanden binnenstebuiten?

Berkeley

Drs. Lisa Becking gaat voor een periode van 24 maanden naar de University of California Berkeley
Onderzoeksgebied: Environmental Science

Mariene meren zijn binnenstebuiten gekeerde eilanden: kleine stukjes zee omgeven door land. De onderzoekers zullen recent ontdekte mariene meren in Indonesië bestuderen om gevestigde eilandtheorieën te toetsen. Het doel is inzicht te krijgen in de historische processen die verantwoordelijk zijn voor hedendaagse mariene biodiversiteit.

Diagnose op moleculair niveau

Humboldt University

MSc. Gerbrand van der Heden-van Noort gaat 18 maanden naar de Humboldt Universität in Berlijn
Onderzoeksgebied: Department of Chemistry

Kleine afwijkingen in het DNA kunnen zorgen voor ernstige ziektes zoals kanker. DNA kan ook gebruikt worden om chemische reacties te laten verlopen. Dit onderzoek richt zich op het gebruik van zulke reacties om specifiek ‘ziek’-DNA aan te tonen.

Evolutie van het gif-apparaat in slangen

Bangor University

Drs. Freek Vonk gaat 18 maanden naar de Bangor University in Wales
Onderzoeksgebied: Molecular Ecology and Evolution Group

Het gif-apparaat van slangen is een integratief systeem van twee gifklieren en een giftand verbonden door een kanaal. In dit project wordt de evolutionaire oorsprong van elk van deze elementen onderzocht door te kijken naar welke genen erin tot expressie komen.

Rubicon

Rubicon is vernoemd naar de rivier die Julius Caesar overstak voordat hij aan zijn zegereeks begon die leidde tot de uitspraak ‘veni, vidi, vici’. Rubicon wordt gezien als een goede opstap voor een Veni uit de Vernieuwingsimpuls van NWO.

Rubicon in 2012
Voor de rondes in 2010 en 2011 ontving NWO cofinanciering uit het ‘Marie Curie Cofund Action’-programma van de Europese Commissie. Deze Europese financiering is een eenmalige toekenning. NWO heeft in verband met beperkt beschikbare middelen besloten het Rubiconprogramma in 2012 in beperkte vorm voort te zetten. Vanaf 1 januari 2012 zal Rubicon daarom alleen toegankelijk zijn voor aanvragers die in de afgelopen vijf jaar tenminste drie jaar verbonden zijn geweest aan een Nederlandse onderzoeksinstelling.