Leidse Universitaire Scriptieprijs 2010-2011 voor Sarah Herms en Dirk Ormel

De Leidse Universitaire Scriptieprijs kent dit jaar twee winnaars. Dankzij het Comité Minerva 1957 en 1961 won zowel een scriptie in de categorie bètawetenschappen als in de categorie alpha- en gammawetenschappen. In de categorie bètawetenschappen won Sarah Herms met een interdisciplinair onderzoek naar de mogelijkheden om bedrijven duurzamer te laten werken.

scriptieprijs

In haar scriptie behandelt Sarah twee rekenmodellen, die zij vervolgens verenigt in een nieuw model. Een theoretische innovatie, die echter ook praktisch toepasbaar en nuttig bleek te zijn. Herms studeerde cum laude af bij de Master Industriële Ecologie, een samenwerkingsverband tussen de TU Delft en de Universiteit Leiden. Herms bedankte haar scriptiebegeleiders en zei in een reactie op de prijs: “Ik was al blij dat mijn scriptie genomineerd was, maar dit is natuurlijk fantastisch.”

Categorie alpha- en gammawetenschappen

In de categorie alpha- en gammawetenschappen won de jurist Dirk Ormel met een scriptie over Congo. ‘Slacht nooit de kip met gouden eieren’, luidt -vrij vertaald- de titel van zijn onderzoek. De titel verwijst naar de passieve houding van de internationale gemeenschap in relatie tot het grondstoffenconflict in Congo en de omliggende landen.

Tijdens de uitreiking noemde prof.mr. Paul F. van der Heijden, Rector Magnificus en Voorzitter van het College van Bestuur, het werk van Ormel ‘excellent’ en ‘indrukwekkend’. Voor zijn scriptie op het terrein van het internationaal strafrecht ontving Ormel al eerder de Max van der Stoel Human Rights Prize, een initiatief van de Universiteit van Tilburg.

Ormel kon zelf vanwege zijn werk bij een advocatenkantoor op Curaçao niet bij de uitreiking zijn. Jasper Meeuwissen nam de prijs namens hem in ontvangst. “Ik ga hem meteen bellen”, vertelt Meeuwissen. Op de vraag wat Ormel met het prijzengeld à 3000 euro gaat doen, heeft Meeuwissen wel wat suggesties. “Momenteel huurt hij telkens een auto om op Curaçao te kunnen reizen. Als ik hem was zou ik een auto kopen.”

Leidse Universitaire Scriptieprijs

De andere twee genomineerden voor de Leidse Universitaire Scriptieprijs 2010-2011 waren Rob Nobel (Methodology and Statistics) en Barbara Snel (Nederlandse taal en cultuur).

Op zaterdag 11 februari 2012 werd in het Kamerlingh Onnes Gebouw te Leiden de Leidse Universitaire Scriptieprijs 2010 - 2011 uitgereikt. De prijs voor de beste scriptie van het jaar 2010-2011 werd mogelijk gemaakt door reünisten van Minerva van de jaren 1957 en 1961 en bedraagt € 3000,- per winnaar.

De prijsuitreiking vond plaats tijdens de diesviering voor alumni, georganiseerd door het Leids Universiteits Fonds (LUF). Het LUF beheert het fonds dat het Comité Minerva 1957 en 1961 heeft ingesteld voor de Leidse Universitaire Scriptieprijs.