Universiteit Leiden deelt kennis op Kennisfestival

Leiden staat van 27 t/m 30 oktober in het teken van kennis. Tijdens het Kennisfestival 2011 toont de stad het publiek de schat aan kennis die er is. Ook de Universiteit Leiden draagt bij aan een inspirerend programma voor jong en oud. Thema dit jaar: Actie-Reactie.

Traditiegetrouw opent de universiteit haar deuren op de Wetenschapsdag, die dit jaar op de laatste dag van het Kennisfestival valt. Bedrijven op het Bio Science Park laten zien welk innovatief onderzoek ze doen naar nieuwe medicijnen, vaccins en medische technieken.

Op de wetenschapsmarkt van het LUMC presenteren meer dan twintig afdelingen zich. Daarnaast geven professoren colleges over uiteenlopende onderwerpen en is het Anatomisch Museum geopend. In het Kamerlingh Onnes Gebouw presenteren bekende en minder bekende opleidingen van de Universiteit Leiden zich op verrassende wijze.

Fear Factory

Ook andere kennis- en onderwijsinstellingen zijn actief op het Kennisfestival. Zo maken kinderen hun eigen DNA-ketting bij de Hogeschool Leiden en is er in het Scheltema Complex de Fear Factory, met lezingen over allerlei vormen van angst, maar ook over hersenactiviteit en meditatie.

Hiphop University

Op donderdag 27 oktober wordt het festival geopend met de Hiphop University in het Rijksmuseum van Oudheden met onder andere de bekende rapper Typhoon. Burgemeester Henri Lenferink en prof. dr. Simone Buitendijk, vice-rector magnificus van de Universiteit Leiden verrichten de openingshandeling.

KennisPub(lieks)Quiz

De Leidse musea hebben speciale programma’s waarin wetenschap in de spotlights staat. In Naturalis vertelt kunstenares Jalila Eassaida over haar project om kogelwerende huid te maken. Een museumrestaurator geeft demonstraties en er is een KennisPub(lieks)Quiz over wetenschap, historie, kunst, cultuur en actualiteit.

Colleges voor kinderen

Voor kinderen is er in alle Leidse musea een speciale editie van de MuseumJeugdUniversiteit. Tijdens deze speciale colleges voor kinderen van 8 t/m 12 jaar leren zij van alles over bacteriën, vleesetende planten en spinnen.