19 Veni subsidies voor Leiden waarvan 5 voor de faculteit

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft landelijk 159 jonge, recent gepromoveerde onderzoekers een Veni-subsidie toegekend. 19 onderzoekers zijn verbonden aan de Leidse universiteit, waarvan 5 aan de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Elke onderzoeker krijgt 250.000 euro. Met deze subsidie kunnen de jonge talenten gedurende een periode van drie jaar onderzoek doen.

De Veni-subsidie uit de Vernieuwingsimpuls van NWO is één van de meest prestigieuze subsidies voor jonge onderzoekers. Het verkrijgen van een Veni-subsidie geldt als een belangrijke stap in een wetenschappelijke carrière. 965 onderzoekers vroegen dit jaar een Veni aan bij NWO. De aanvragen werden beoordeeld door wetenschappers in binnen- en buitenland. De Veni-onderzoekers staan aan het begin van hun carrière, maar hebben wel al aangetoond dat zij een opvallend talent bezitten voor het doen van wetenschappelijk onderzoek. Zij behoren internationaal tot de top van hun veld. 159 onderzoekers ontvangen nu een Veni. Dat betekent dat slechts 16 procent van de onderzoekers die deze ronde een aanvraag heeft gedaan voor een Veni er ook een toegewezen krijgt. Het aantal zeer goede voorstellen dat NWO ontvangt ligt veel hoger.

Vernieuwingsimpuls

De Veni-subsidie is een van de drie subsidievormen van de Vernieuwingsimpuls. De andere twee subsidies zijn de Vidi-subsidie (voor ervaren postdocs) en de Vici-subsidie (voor zeer ervaren onderzoekers). De Vernieuwingsimpuls is opgezet in samenwerking met het Ministerie van OCW, de KNAW en de universiteiten.

Alle facultaire Veni's op een rij

Zoektocht naar nieuwe antibiotica
Dr. J. (Jacob) Gubbens (m) UL – Moleculaire Biotechnologie
Het aantal bacteriële infecties dat onbehandelbaar is met huidige antibiotica neemt snel toe. De onderzoekers zullen nieuwe strategieën ontwikkelen om antibiotica en enzymen makkelijker te kunnen identificeren in grondbacteriën. Op deze manier worden nieuwe oplossingen geboden voor urgente problematiek.

Golven vs. Gaten
Dr. H.J. (Hermen Jan) Hupkes (m) University of Missouri – Dept. of Mathematics
Het isolatiemateriaal rondom zenuwen in het lichaam wordt regelmatig onderbroken door gaten, die voor het rekengemak vaak worden genegeerd. De wiskundigen gaan onderzoeken wat er gebeurt met elektrische golfjes die dit soort gaten moeten oversteken.

Kansrijke ontwikkelingen voor getallen
Dr. C.C.C.J. (Charlene) Kalle (v) UL - Wiskunde
Het opgooien van oneindig veel muntjes is een mysterieus kansexperiment dat gerelateerd is aan verschillende manieren om getallen te schrijven, zoals bijvoorbeeld binaire ontwikkelingen. Het heeft daardoor cryptografische en technologische toepassingen. Dit onderzoek analyseert deze relatie vanuit een nieuwe invalshoek.

Formation of synthetic fuel: new insights!
Dr. (Violeta) Navarro Paredes (v) UL - Kamerlingh Onnes Laboratory
Synthetic fuel can be produced from coal and vapor by a catalytic chemical reaction. The researchers will study the molecular aspects of this reaction. A recent discovery points towards the formation of grapheme - material of the 2010 Nobel price - during the reaction that opens up a new insight into this important process.

Verspreiding van schimmels en zeldzame planten
Dr. V.S.F.T. (Vincent) Merckx (m) NCB Naturalis - Nationaal Herbarium Nederland
Planten en bodemschimmels wisselen voedingstoffen uit. Verschillende zeldzame planten zijn in de loop van de evolutie helemaal afhankelijk geworden van deze interactie met schimmels. De onderzoekers gaan bestuderen of de verspreiding van de schimmels de zeldzaamheid van deze planten bepaalt.

Zie ook

Vernieuwingsimpuls