Bijzondere Indonesische onderscheidingen voor prof.dr. L.J. Slikkerveer en drs. L.E.H. Vredevoogd

Tijdens de viering van de 54ste Dies Natalis van Universitas Padjadjaran in Bandung, Indonesië, zijn op 9 september 2011 onderscheidingen uitgereikt aan de Leidse prof.dr. L.J. Slikkerveer en drs. L.E.H. Vredevoogd. Zij kregen deze voor hun uitzonderlijke bijdrage aan de succesvolle wetenschappelijke samenwerking tussen de Universiteit Leiden en Universitas Padjadjaran.

Bijzondere onderscheiding

Prof.dr. L.J. Slikkerveer en drs. L.E.H. zijn op bezoek bij de Economische Faculteit van Universitas Padjadjaran in Bandung en wonen daar de opening van de nieuwe Master Course on Integrated Microfinance Management (M.IMM) bij, die in de afgelopen 3 jaar werd ontwikkeld. Tijdens dit verblijf ontvingen zij de bijzondere onderscheiding Satya Karya Bhakti Padjadjaran.

Nieuwe opleiding

De nieuwe postgraduate opleiding, waarin de samenwerking van de Universiteit Leiden met Universitas Padjadjaran en de andere counterparts verder zal worden versterkt, leidt nieuwe kaders op van Integrated Microfinance Managers, die zich vooral richten op armoedebestrijding en vrouwen emanicipatie van lokale groepen op het platteland van Indonesië.

Interdisciplinaire programma’s gestart

Prof.dr. L.J. Slikkerveer is verbonden aan de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen en heeft sinds 1987 de nauwe wetenschappelijke samenwerking gestalte gegeven. Hij startte de opzet en uitvoering van diverse interdisciplinaire programma’s op het terrein van lokale kennissystemen en ontwikkelinsprocessen in de antropologie, geneeskunde en etnobotanie in Indonesie. In 2005 ontving hij hiervoor al een eredoctoraat van de Medische Faculteit van Universitas Padjadjaran. Sinds 2008 heeft hij als initiatiefnemer van het project Joint Development of a New Master Program on Integrated Microfinance Management for Poverty Reduction and Sustainable Development in Indonesia als projectcoördinator leiding gegeven aan het ‘International Consortium for Integrated Microfinance Management’ (ICIMM).

Internationale samenwerking

Drs. L.E.H. Vredevoogd was van 1994 – 2003 Voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. In deze periode heeft hij zich ook ingezet voor de versterking van internationale wetenschappelijke samenwerking, waarvoor in 1995 het Bilateral Agreement tussen de beide universiteiten in Nederland en Indonesië in Bandung werd ondertekend. Als econoom is drs. Vredevoogd vanaf 2010 als senior advisor van het IMM Project (INDF/EVD) nauw bij de opzet en uitvoering van de nieuwe Master Course betrokken.