Universiteit Leiden stijgt in Shanghai Ranking

De Universiteit Leiden is vijf plaatsen gestegen in de ‘Academic Ranking of World Universities’ van de Universiteit van Shanghai. Wereldwijd staat Leiden nu op plaats 65.

De onderzoekers in Shanghai bekijken jaarlijks meer dan 1000 universiteiten. De beste 500 nemen ze op in de ranking. Tot de belangrijkste criteria behoren het aantal keren dat medewerkers van een universiteit in wetenschappelijke tijdschriften zoals Nature en Science publiceerden en het aantal onderscheidingen zoals Nobelprijzen en Field Medals (een soort Nobelprijs voor de wiskunde) dat medewerkers en afgestudeerden van een universiteit ontvingen.

Lijstaanvoerders

De lijst wordt aangevoerd door drie Amerikaanse universiteiten: Harvard, Stanford en MIT. De eerste Europese universiteit staat op de vijfde plaats: Cambridge in Groot-Brittannië. In de top 20 staan drie Europese universiteiten. In de top 100 staan er 34. De Universiteit Leiden en de Universiteit Utrecht zijn de enige twee Nederlandse Universiteiten in de top 100. De eerste Nederlandse universiteit is de Universiteit Utrecht op plaats 48.

Europese ranglijst

Op de lijst van de 34 Europese universiteiten die in de mondiale top 100 staan, nemen Britse universiteiten de eerste vijf plaatsen in, gevolgd door twee Parijse universiteiten. De Universiteit Utrecht staat op 11 en de Universiteit Leiden op 17.

Zie ook de website van de Academic Ranking of World Universities