Twee Leidse Graduate Schools krijgen elk 8 ton van NWO

Het De Sitter Programme in Cosmology en het LUCL Graduate Programme krijgen allebei € 800.000 van onderzoeksorganisatie NWO. Voor dat bedrag kunnen beide Graduate Schools elk vier promovendi aannemen. Landelijk hebben 19 Graduate Schools een subsidie gekregen.

De subsidie komt uit het Graduate Programme van NWO, waar Graduate Schools kunnen aankloppen voor financiering. De subsidie helpt ze om een sterk onderwijs- en onderzoeksprogramma op te zetten voor de ontwikkeling van jong wetenschappelijk talent.

Voordelen

De combinatie van onderwijs en onderzoek onder één dak biedt zowel de Graduate School als de studenten voordelen. Promovendi krijgen meer keuzevrijheid bij de invulling van hun onderzoek en de keuze van de promotor. De Graduate Schools hebben het voordeel dat zij de meest talentvolle studenten kunnen aantrekken en daaruit de onderzoekers met de meeste potentie kunnen selecteren voor een promotieplaats.

Samenhangend master- en promotietraject

Graduate Schools bieden studenten een samenhangend master- en promotietraject. Ze richten zich op talentvolle studenten met interesse in een academische carrière. Ze maken onderdeel uit van een of meerdere universiteiten en/of instituten.

Zie ook:​