Kinderproject Universe Awareness ontvangt SPORE Award van Science Magazine

Sterrenkundig kinderproject Universe Awareness (Unawe) en het workshopprogramma Deadly Moons hebben een educatieve prijs ontvangen van Science Magazine. Unawe is een binnen de Universiteit Leiden geïnitieerd mondiaal programma dat zeer jonge kinderen via sterrenkunde wil inspireren en opleiden.

Science Magazine introduceerde de zogeheten SPORE-award (Science Prize for Online Resources in Education) als een manier om de beste educatieve online-projecten bij een breder publiek bekend te maken.

Unawe, dat wordt gecoördineerd vanuit de Leidse Sterrewacht, gebruikt de schoonheid en grootte van ons heelal om jonge kinderen in de leeftijd van 4-10 jaar te inspireren, in het bijzonder kinderen in een achterstandssituatie. Het programma verbreedt hun horizon, brengt hun wereldburgerschap bij en stimuleert hun interesse in wetenschap. Op de Unawe-website is materiaal bijeengebracht dat is geproduceerd door het netwerk van 500 opleiders en astronomen in 40 landen.

Deadly Moons is een interactieve tekenworkshop waarbij kinderen veel leren over onze eigen maan en de andere manen in ons zonnestelsel.

Wetenschap ter verbetering van taal- en rekenvaardigheden

Het internationale UNAWE-programma is vier jaar geleden gestart met steun van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en het Ministerie van OCW. In 2009 volgde een bescheiden programma in Nederland met steun van het Platform Bèta Techniek en NOVA. De subsidie uit Europa stelde UNAWE in staat om activiteiten in Nederland verder uit te breiden.

Projectmanager Frederiek Westra van Holthe: ‘Jonge kinderen worden snel enthousiast en nieuwsgierig als ze met de geheimen van het heelal kennismaken. UNAWE kan ze laten zien hoe spannend wetenschap is en zelfs ingezet worden ter verbetering van taal- en rekenvaardigheden’.