Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

‘Geef ons de ruimte om toekomst mogelijk te maken’

Ongeveer 800 hoogleraren in toga marcheerden op 21 januari vanaf het Plein in Den Haag langs de regeringsgebouwen naar het Spui. Een protestmars tegen de door het kabinet voorgenomen bezuinigingsmaatregelen voor het hoger onderwijs. Vanuit Leiden waren er zo’n honderd hooggeleerden naar Den Haag gekomen. ’s Middags protesteerden circa 11.000 studenten tegen dezelfde kabinetsplannen.

Protestmars van hoogleraren tegen bezuinigingen verloopt gemoedelijk

Studente Journalistiek en Nieuwe Media Emy van Steekelenburg maakte het verslag en de foto´s van het hooglerarenprotest

‘Het stenengooien zit er nog niet bij´

De protestactie van de hoogleraren in de Haagse residentie, nog nooit vertoond in de geschiedenis, verliep waardig. Aan het einde van de tocht hielden de hoogleraren een academische zitting in de Dr. Anton Philipszaal aan het Spui met diverse sprekers over de bezuinigingsmaatregelen. ‘We gaan gewoon luisteren, het stenengooien zit er nog niet bij´, aldus een hoogleraar.

Zelfde mening, slechte oplossing

In de voorgenomen bezuinigingsmaatregelen van het kabinet zal zowel op het onderwijs als het onderzoek gekort moeten worden. Het kabinet wil op deze manier voorkomen dat studenten traag studeren of zelfs afvallen. Deze mening delen zij met de universiteiten. De maatregelen zelf, zoals het snijden in aantal docenten, is volgens hoogleraren echter absoluut geen oplossing voor het probleem.

Geen delfstoffen, wel kennis

Ook innovatief onderzoek wordt getroffen door de maatregelen. Het wegvallen van aardgasbaten (FES) leidt tot banenverlies. Een hoogleraar uit de protestmars zegt hierover: ‘Onderzoek is een belangrijke bron voor de kenniseconomie van Nederland. Wij hebben geen uitgebreid bezit van delfstoffen, dus moeten wij het van de kennis hebben. Het is niet verstandig om daarop te gaan bezuinigen.´

Perverse prikkel

Wat de hoogleraren het meest lijkt te irriteren is de manier waarop de maatregelen worden doorgevoerd.

‘Nederland is een kennisnatie en bezuinigingsmaatregelen moeten niet op deze stupide manier worden doorgevoerd´, aldus Lammert Leertouwer, oud-rector magnificus van Leiden. Ook andere Leidse hoogleraren kunnen dit alleen maar beamen: ‘Het kabinet probeert op perverse wijze te bezuinigingen: niet alleen de student, maar ook de universiteit zelf moet straks gaan betalen voor langstudeerders. Dat is een perverse prikkel die de kenniseconomie niet ten goede komt.´

Met elkaar eens

Tijdens de academische zitting in de bomvolle Dr. Anton Philipszaal  spraken onder meer:

  • Martin Kropff, rector magnificus van Wageningen
  • Jos Engelen, voorzitter van NWO
  • Guusje ter Horst van de HBO-raad
  • Sybold Noorda van de VSNU
  • Thom de Graaf, burgemeester van Nijmegen
  • Bas Kortmann, rector van Nijmegen

Hun bijdragen werden steeds door luid applaus onderbroken. ‘Nog nooit eerder waren wij het zo met elkaar eens als nu´, aldus Kropff.

Monopoly-spel

Studente Fay van Zeijl vergeleek de maatregelen met het Monopoly-spel waarbij tijdens het spel de spelregels worden veranderd. ‘Ik nodig u uit om het bord door de huiskamer te gooien zoals ik dat als kind deed.´

‘Snijdt het élan niet af dat ontloken is´

Hoofdspreker oud-minister Cees Veerman, onder meer voorzitter van de commissie Hoger Onderwijs, benadrukte dat ‘zaaien en verzorgen aan het oogsten vooraf gaat’. 

‘Als we voor de toekomst van de komende generaties willen zorgdragen, dan moeten we investeren in onderwijs en onderzoek, en niet bezuinigen. Dat is de enige remedie om überhaupt een toekomst te hebben in een globaliserende, concurrerende wereld. Daarom zijn we hier, dat willen we duidelijk maken. Geef ons daarvoor de ruimte en snijdt het élan niet af dat ontloken is.´

Meer over het hooglerarenprotest

Vereniging van universiteiten:

(21 januari 2011/ Emy van Steekelenburg)

Filmpje studentendemonstratie

Studenten Journalistiek en Nieuwe Media Amélie Dufour en Janou Zoet volgden de Leidse studenten vanaf Leiden CS tot op het Malieveld.