Girlsday in het Junior Science Lab

In het kader van Girlsday 2010 organiseerde het Junior Science Lab van de Universiteit Leiden op 22 april een middag voor meiden van middelbareschoolleeftijd. Het doel: laten zien hoe leuk werk en studie in de (bio)chemie zijn.

Meiden, bèta en techniek

BioScience is een belangrijk onderzoeksgebied van de Universiteit Leiden en het Leidse BioScience Park. De middag werd georganiseerd op verzoek van het landelijk expertisebureau voor meisjes/vrouwen en bèta/techniek VHTO en het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Girlsday is een Europees initiatief om jonge meisjes enthousiast te maken voor techniek, bèta en ict en vindt jaarlijks plaats op en rond de vierde donderdag in april. Meisjes kunnen deelnemen aan de meest uiteenlopende excursies bij bedrijven en instellingen. Zij maken kennis met technische werkzaamheden in de dagelijkse beroepspraktijk.

Proeven

In het Leidse Junior Science Lab ging het over de onderwerpen DNA en eiwitten. Allereerst kregen de meiden een introductie over de onderwerpen. Vervolgens gingen ze aan de slag op het lab met een tweetal proeven: DNA extractie uit het wangslijmvlies en de extractie van groen fluorescerend eiwit.

Junior Science Lab

Het Junior Science Lab (JSL) is een faciliteit die de Universiteit Leiden aanbiedt aan middelbare en basisscholen. Dit laboratorium is een zaal van 13x13 m2 die is uitgerust met allerhande apparatuur en middelen om onderwijs te verzorgen en proeven te doen voor Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, ANW, NLT en Science. Partnerscholen zijn er ook welkom voor Science4U projecten en proeven in het kader van profielwerkstukken van leerlingen.

Zie ook