Nieuwe reeks colleges MuseumJeugdUniversiteit

Ben jij helemaal gek van de natuur? En wil je daarover meer te weten komen dan je op school leert? Ben je bovendien tussen de 8 en 12 jaar? Dan is de MuseumJeugdUniversiteit echt iets voor jou! Je krijgt college van echte wetenschappers en je mag zoveel vragen stellen als je wilt. Schrijf je snel in, want er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

De MuseumJeugdUniversiteit is er voor fans van de Olympische Spelen, vulkanen, tijgers, wolkenkrabbers of vleesetende planten van 8 tot en met 12 jaar. Het is een initiatief van het Rijksmuseum van Oudheden. Ook bij Naturalis, Museum Volkenkunde, Museum Boerhaave en Rijksmuseum van Oudheden kun je colleges volgen. Je krijgt spannende en interessante lessen van echte wetenschappers. Tijdens de colleges in de Hortus hoor je alles wat je altijd al wilde weten over planten en de natuur.

Vijf colleges

De serie colleges van de MuseumJeugdUniversiteit bij de Hortus loopt van februari tot en met juni 2011. Je bent één keer per maand op woensdagmiddag welkom voor een leuk college over verrassingen uit de natuur. Deze colleges zijn op onderstaande woensdagen van 14.00 - 15.00 uur in de Tuinkamer.

Woensdag 9 februari om 14.00 uur: dr Paul Kessler: Wie heeft hier een stinkbom neergelegd?

Mango, kokosnoot, papaja, rambutan - toen je ouders zo oud waren als jij nu kenden ze veel van die vruchten niet. Veel tropisch fruit groeit in Zuidoost-Azië en Thailand. Daar wordt hard gewerkt aan het verbeteren van dat lekkere fruit. De Hortus botanicus kweekt planten met vruchten die ook jij nog nooit geproefd hebt… Maak kennis met fruit dat nog niemand van je klas kent.

Woensdag 16 maart om 14.00 uur: drs. Hans Adema: Ben jij bang voor enge beestjes?

In een Hortus kan je niet alleen maar planten vinden – als je goed kijkt, zie je overal beestjes! Grote, zoals de felgroene halsbandparkiet, maar ook hele kleintjes waar je goed naar moet zoeken. Hans Adema neemt je mee op een reis naar het onbekende: de wereld van de enge beestjes. Hij weet ze te vinden en er allerlei spannende verhalen over te vertellen.

Woensdag 6 april om 14.00 uur: Sander Pronk MSc: Waarom zijn maanzaadjes klein en kokosnoten groot?

Zaden en vruchten bestaan er in allerlei soorten, maten, kleuren en smaken. Dat weten jullie natuurlijk wel, maar waarom zijn niet alle zaden en vruchten zo groot als een kokos noot of zo klein als het maanzaad op je brood.

Woensdag 18 mei om 14.00 uur: drs. Marc Appelhans: Wat zijn de wereldrecordhouders onder de planten?

Wat zijn de grootste en wat zijn de kleinste planten ter wereld? Welke plant is de gevaarlijkste, de zoetste, de snelste, de oudste…? Er zijn een heleboel planten met indrukwekkende eigenschappen, en de meest boeiende leer je in dit college.

Woensdag 15 juni om 14.00 uur: Dr. Koos Biesmeijer: Kunnen we leven zonder bijen?

Wist je dat bijen meer doen dan alleen honing maken? Helaas zijn veel honingbijen zijn ziek en wilde bijen verdwijnen. Waarom gebeurt dit? Wat voor gevolgen heeft dit voor ons? Geen honing meer?

Minder appels en peren misschien? Hoe leven bijen eigenlijk? Zijn er bijen in de stad? Dit alles en meer probeert bijenexpert Koos Biesmeijer te beantwoorden.

MuseumJeugdUniversiteit Hyve

Word ook lid van de MuseumJeugdUniversiteit Hyve! Dan zie je meteen welke andere kinderen er mee gaan doen.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de website van MuseumJeugdUniversiteit. Daar zie je ook het programma van de andere deelnemende musea in Leiden.

Kosten en inschrijven

De kosten voor deze collegereeks zijn € 25,- . Er is voor elk college een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Dus wees er snel bij! Stuur de Hortus een e-mail met je naam en adres om je in te schrijven.

Koop nu online een passe partout

Je kunt bij ons online een passe partout kopen. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.