Jesse van de Sande krijgt LISF prijs

Op 10 november ontving sterrenkundig Jesse van de Sande de LISF-prijs 2009. Het Leids Universiteits Fonds (LUF) kent deze prijs toe aan de student die met een beurs van het LUF Internationaal StudieFonds (LISF) een buitenlandse studiereis maakte en daarover het beste persoonlijke verslag schreef.

De jury vond dat Van de Sande een ‘stimulerende, bijna kunstzinnige, maar ook uiterst heldere samenvatting van zijn onderzoek’ heeft geschreven. Aafke Oldenbeuving krijgt een eervolle vermelding voor haar verslag van haar onderzoek naar de vijgenwespen in Panama.

Van de Sande kreeg de prijs uit handen van prof.dr. Eduard Klasen, voorzitter van de jury van de LISF-prijs 2009. De prijs bestaat uit € 500 en een reis inclusief verblijf naar Parijs. Daar mag Van de Sande op de Cleveringabijeenkomst voor alumni van de Universiteit Leiden een lezing houden over zijn buitenlandse ervaringen.

Van de Sande verbleef in 2008 drie maanden aan de Yale University in de Verenigde Staten voor een onderzoek naar de evolutie van sterrenstelsels. Hij zocht naar opheldering over wazige vlekjes in het jonge heelal. Door sterrenstelsels te bekijken door verschillende kleurenfilters is het mogelijk om ontstaan en evolutie van vergelegen sterrenstelsels te onderzoeken. Uit simulaties weten we dat de hele jonge sterrenstelsels een centrale blauwe kern hebben. Deze kleurgradiënt verdwijnt binnen drie miljard jaar nadat het stelsel gevormd is en daarna lijkt het op een willekeurig stelsel dat we kennen uit onze buurt. Van de Sande met gevoel voor understatement: ‘Drie miljard jaar evolutie in drie maanden onderzoek, het lijkt me nogal een uitdaging.’ Inmiddels heeft hij meer tijd voor deze uitdaging. Van de Sande is sinds kort promovendus aan de Sterrewacht.

Het winnende verslag staat vanaf 12 november op de website van het LUF