Minister slaat eerste paal BioPartner Accelerator

Het BioPartner Center Leiden heeft woensdag 2 september feestelijk het startsein gegeven voor de bouw van het nieuwe Accelerator bouwproject. Maria van der Hoeven, minister van economische zaken, verrichtte de openingshandeling door het heien van de eerste paal.

Medicijnen en vaccins

Het nieuwe gebouw van het BioPartner Center Leiden, de Accelerator zal 5.600m2 werkruimte bieden aan (door)startende life science bedrijven. Er zullen ongeveer 250 hi-tech, flexibele werkplekken worden gerealiseerd die een plek en een kans bieden aan bedrijven die zich bezig houden met het onderzoek naar medicijnen en vaccins.

Leiden biotech-stad

Minister Van der Hoeven onderstreepte in haar toespraak het belang van het BioPartner Center en de unieke positie van Leiden als biotech-stad: “Het is niet zo maar een project, maar een waarin bouw, investeringen, innovatie, creativiteit, kennis en ondernemerschap samen komen. Het is juist  nu uitermate belangrijk dat starters en doorstarters door het BioPartner Center deze kans krijgen. Veel van de startende bedrijven die tien jaar geleden zijn begonnen, zijn inmiddels uitgegroeid tot serieuze spelers in de life science  industrie.”

Minister

Ing. Henk Venema, directeur van het BioPartner Center: “Het is zeer bijzonder dat de minister vandaag haar agenda vrij heeft weten te maken voor een toespraak en het slaan van de eerste paal. Het onderstreept het belang dat de minister hecht aan het ondersteuning van ondernemers die actief zijn of willen worden in een belangrijk onderdeel van onze kenniseconomie, te weten onderzoek naar de ontwikkeling van medicijnen en vaccins.”

Rode biotechnologie

Leiden is sinds 25 jaar broedplaats van ‘bedrijvigheid’ in de ‘rode’ biotechnologie. Bij deze vorm van biotechnologie wordt onderzoek verricht gericht op de ontwikkeling van medicijnen en vaccins. Veel van de startende bedrijven uit het verleden zijn in de tijd uitgegroeid tot serieuze spelers in de life science industrie. Te denken valt dan aan Crucell, OctoPlus, Galapagos, Xendo, Millipore en Pharming.

Financiering

De financiering van het BioPartner Accelerator project is tot stand gekomen door subsidies van het Europees fonds Regionale Ontwikkeling (EFRO), het Ministerie van Economische Zaken, de Provincie Zuid-Holland en de Gemeente Leiden. Andere co-subsidiënten zijn de Universiteit Leiden, het Leids Universitair Medisch Centrum en de Hogeschool Leiden. In totaal gaat het om een projectbedrag van € 15.000.000,-.

Over BioPartner Center Leiden

Stichting BioPartner Academisch Bedrijven Centrum Leiden, kortweg BioPartner Center Leiden, is een stichting zonder winstoogmerk,voortgekomen uit een fusie tussen twee stichtingen. In 1984 werd de Stichting Academisch Bedrijven Centrum Leiden opgericht met steun van het Ministerie van Economische Zaken, de Gemeente Leiden, de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum. In 2002 werd de Stichting Life Science Incubator Leiden, geïnitieerd door het Ministerie van Economische Zaken vanuit het BioPartner programma en gesteund door de Universiteit Leiden, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en de gemeente Leiden. Medio 2007 fuseerden beide stichtingen. BioPartner biedt laboratoriumruimte aan startende ondernemers in de Life Sciences. Het BioPartner Center is gevestigd in een gebouw van de Universiteit Leiden (voormalig Sylviuslaboratorium) en in een gebouw aan de Niels Bohrweg, beiden op het BioScience Park in Leiden. Momenteel beslaat het center ca. 6.200 m2. Bedrijven in het BioPartner Center Leiden profiteren niet alleen van het dienstenaanbod van het Center zelf, maar door de onderlinge contacten met collega-huurders ontstaat een waardevol bedrijvennetwerk. Meer informatie is te vinden op de website van BioPartner.