Zweeds koningspaar in Hortus botanicus

Op woensdag 22 april brachten H.H.M.M. Koning Carl XVI Gustav en Koningin Silvia van Zweden een bezoek aan de Leidse Hortus botanicus. Zij werden vergezeld door Z.K.H. Kroonprins Willem- Alexander en Prinses Máxima.

Het bezoek aan de Hortus vormde een onderdeel van het bezoek aan de Universiteit Leiden in het kader van het Staatsbezoek dat het Koninklijk paar aan Nederland brengt van dinsdag 21 april tot en met donderdag 23 april.

Linnaeus

Koning Carl XVI Gustav en Koningin Silvia gaven bijzondere aandacht aan de Zweedse wetenschapper Carolus Linnaeus die wereldberoemd is geworden met zijn naamgevingsysteem voor planten Systema Naturae.

In de Hortus botanicus is een systeemtuin aangelegd waar in 33 vakken de ontwikkeling van de plantengeschiedenis is te volgen. Het borstbeeld van Carolus Linnaeus kijkt uit over deze nieuwe tuin, die als hommage aan deze befaamde achttiende-eeuwse bioloog, arts, plantkundige en geoloog is gerealiseerd.