Minister Plasterk van OCW licht eerste koepel Leidse Sterrewacht

Op maandag 6 april gaf Minister Plasterk het startsein voor de renovatie van de Oude Sterrewacht door een van de koepels met een grote kraan van het dak te lichten. Het uit 1861 daterende gebouw is hard toe aan een flinke opknapbeurt waarvoor afgelopen jaar een subsidie van bijna 3 miljoen Euro werd toegekend.

Veel hoogwaardigheidsbekleders

Het was druk op het terrein van de Oude Sterrewacht; veel hoogwaardigheidsbekleders en een immense kraan. Minister Ronald Plasterk, die vorige week een snelcursus kraanbedienen had gevolgd langs de autosnelweg bij Zoeterwoude, zat aan de knoppen. Onder het belangstellend oog van het College van Bestuur, genodigden en vele (oud)medewerkers van de Sterrewacht zette hij de koepel van de 10-duims kijker veilig op de grond.

Grondige renovatie

Daarmee is het begin van een grondige renovatie van de Oude Sterrewacht een feit. De komende twee jaar is het gebouw niet meer toegankelijk voor het publiek. Omdat de kijkers op de Oude Sterrewacht allang niet meer worden gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden, zullen de sterrenkundigen in Leiden er niet veel last van hebben. Zij gebruiken tegenwoordig gegevens van ruimte telescopen en van aanzienlijk grotere kijkers in het buitenland. Toch is de renovatie van de Oude Sterrewacht van belang voor de Sterrenkundigen. Het typische gebouw met zijn vele telescopen speelt een belangrijke rol bij het populariseren van de Sterrenkunde in Leiden, tijdens de Wetenschapsweek of Sterrekijkdagen.

Vernieuwde Oude Sterrewacht

Verschillende verenigingen maken gebruik van de kijkers en deze zijn verheugd dat in de vernieuwde Oude Sterrewacht ook een bezoekerscentrum wordt ingericht. Daarnaast gaat het gebouw dienen als gastverblijf van de Universiteit voor buitenlandse hoogleraren.

Werkzaamheden

De werkzaamheden zijn in januari 2011 gereed, zodat het 150 jarig bestaan van de Oude Sterrewacht ter plekke kan worden gevierd.

Foto’s gemaakt door E. Deul