Neeltje van den Bedem
Onderwijs- en onderzoeksmedewerker
- Naam
- Dr. N.P. van den Bedem
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- n.p.van.den.bedem@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-3865-685X
Neeltje van den Bedem is postdoctoraal onderzoeker bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Neeltje van den Bedem
Nieuws
Neeltje van den Bedem is postdoctoraal onderzoeker bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Neeltje werkt als coördinator kennisbenutting en post doc onderzoeker bij NeurolabNL bij een onderzoek van de Nationale wetenschapsagenda. Zij faciliteert de samenwerking tussen praktijkpartners en wetenschappers, maakt de wetenschappelijke kennis beschikbaar voor een breed publiek en doet onderzoek naar de inhoud van school-brede anti-pest interventies. Middels een gedetailleerde taxonomie wordt onderzocht welke ontwikkelingsgebieden wel en welke niet worden gestimuleerd om met deze kennis interventies te kunnen verbeteren.
Neeltje heeft een achtergrond in de Pedagogische wetenschappen en de Taalkunde met een specialisatie in de Nederlandse Gebarentaal. Zij heeft enkele jaren in de praktijk gewerkt met kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS) en dove en slechthorende kinderen, waarna zij in 2011 als docent en onderzoeker is gaan werken bij ontwikkelingspsychologie aan Universiteit Leiden. In haar promotieonderzoek heeft Neeltje onderzoek gedaan naar de samenhang tussen emotionele competentie en de ontwikkeling van psychosociale problemen bij kinderen en jongeren met en zonder TOS.
Onderwijs- en onderzoeksmedewerker
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Kellij S., Lodder G.M.A., Van den Bedem N.P., Güroglu B. & Veenstra R. (2022), The social cognitions of victims of bullying: a systematic review, Adolescent Research Review 7: 287-334.
- O'Connor Rachel (2022), Friendship quality among autistic and non-autistic (pre-) adolescents: protective or risk factor for mental health? [Friendship quality among autistic and non-autistic (pre-) adolescents: Protective or risk factor for mental health?] (vertaling O'Connor R.A.G., Bedem N.P. van den, Blijd-Hoogewys E.M.A., Stockmann L. & Rieffe C.J.), Autism: International Journal of Research and Practice 26(8): 2041-2051.
- Hobson H. & Bedem N.P. van den (2021), The association between parent and child-report measures of alexithymia in children with and without developmental language disorder, International Journal of Environmental Research and Public Health 18(16): 8309.
- Samson A.C., Bedem N.P. van den, Dukes D. & Rieffe C.J. (2020), Positive aspects of emotional competence in preventing internalizing symptoms in children with and without developmental language disorder: a longitudinal approach, Journal of Autism and Developmental Disorders 50(4): 1159-1171.
- Bedem N.P. van den (4 maart 2020), Emotions and the psychosocial development of children with and without developmental langauge disorder (Dissertatie. Institute of Psychology, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Rieffe C. & Dockrell J.E., Alphen P.M. van.
- Bedem N.P. van den (2020), Tos, emoties en psychosociale problemen. Utrecht: FENAC, Simea (VHZ-online), VHZ-online : .
- Bedem N.P., Dockrell J.E., Alphen P.M. van & Rieffe C. (2020), Emotional competence mediates the relationship between communication problems and reactive externalizing problems in children with and without developmental language disorder: a longitudinal study, International Journal of Environmental Research and Public Health 17(16): 6008.
- Bedem N.P. van den, Willems D., Dockrell J.E., Alphen P.M. van & Rieffe C. (2019), Interrelation between empathy and friendship development during (pre)adolescence and the moderating effect of developmental language disorder: A longitudinal study, Social Development 28(3): 599-619.
- Van den Bedem N.P., Willems D., Dockrell J.E., Van Alphen P.M. & Rieffe C.J. (2019), Interrelation between empathy and friendship development during (pre)adolescence and the moderating effect of developmental language disorder: A longitudinal study, Social Development 28(3): 599-619.
- Bedem N. van den (2018), De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen met een TOS. Problemen, oorzaken en oplossingen .
- Van den Bedem N.P., Dockrell J.E., Van Alphen P.M., De Rooij M.J., Samson A.C., Harjunen E.L. & Rieffe C.J. (2018), Depressive symptoms and emotion regulation strategies in children with and without developmental language disorder: a longitudinal study, International Journal of Language & Communication Disorders 53(6): 1110-1123.
- Van den Bedem N.P., Dockrell J.E., Alphen P.M. van, Kalicharan S.V. & Rieffe C. (2018), Victimization, bullying, and emotional competence: Longitudinal associations in (pre)adolescents with and without Developmental Language Disorder, Journal of Speech, Language, and Hearing Research 61(8): 2028-2044.
- Rieffe C., Bedem N.P. van den, Zee R. van der & Wiefferink K. (2015), Gedachtenlezen met een taalontwikkelingsstoornis, FOSS taal (2): .