Universiteit Leiden

nl en

Cornelis de Brabander

Naam
Dr. C.J. de Brabander
Telefoon
+31 71 527 4045
E-mail
brabander@fsw.leidenuniv.nl

Kort CV

Na zijn studie psychologie in Leiden was Kees de Brabander enige jaren verbonden aan het Leids Interdisciplinair Centrum voor OnderwijsResearch, waar hij verschillende onderzoeksprojecten uitvoerde. In 1981 werd hij universitair docent bij de programmagroep Onderwijswetenschappen, Universiteit Leiden, waar hij in 1990 promoveerde op de vakopvattingen van leraren voortgezet onderwijs. In 2010 werd hij universitair hoofddocent bij het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit. Na zijn pensionering is hij als gastdocent verbonden zowel aan de afdeling Onderwijsstudies van de Universiteit Leiden als aan het Welten Instituut van de Open Universiteit.  

CV Kees de Brabander (2014)

Onderzoek

Hoofdonderwerp is motivatie (zelfverantwoordelijk leren op school). Daarnaast: Ict-toepassingen in het onderwijs, onderwijsopvattingen van docenten en meer specifiek de opvattingen van leraren secundair onderwijs over de kennis van het eigen vak, later uitmondend in onderzoek naar persoonlijke epistemologie, en professionele ontwikkeling van leraren.

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Pedagogische Wetenschappen
  • Onderwijswetenschappen

Werkadres

Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden

Contact

  • De Brabander C.J. & Martens R.L. (2018), Empirical exploration of a unified model of task-specific motivation, Psychology 9(4): 540-560.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • De Brabander C.J. & Glastra F.J. (2018), Testing a unified model of task-specific motivation: how teachers appraise three professional development activities, Frontline Learning Research 6(1): 54-76.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • De Brabander C.J. & Glastra F.J. (2016), Testing a Unified Model of Task-specific Motivation: How teachers appraise three professional development activities. International Conference on Motivation 2016, Thessaloniki.'refereed' congresbijdrage
  • De Brabander C.J. & Glastra F. (2014), Testing a unified model of task-specific motivation: How teachers appraise three professional development activities. International Conference on Motivation, Helsinki, Finland. Helsinki, Finland.'refereed' congresbijdrage
  • De Brabander C.J., Martens & R.L. (2014), Towards a unified theory of task-specific motivation, Educational Research Review 11: 27-44.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Smit K., De Brabander C.J. & Martens R.L. (2014), Student-centred and teacher-centred learning environment in pre-vocational secondary education: Psychological needs, and motivation, Scandinavian Journal of Educational Research 58(6): 695-712.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Brabander C.J. de, Vinken H. & Wolput B. van (2011), Competenties, professionalisering, schoolklimaat en Leraar24. Een panelonderzoek onder leraren 2010.. Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.rapport
  • Brabander C.J. de (2011), Hoe wordt Leraar24 gewaardeerd? Responsies van 1 september tot 1 december 2010.. Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.rapport
  • Minnaert A.E.M.G., Boekaerts M., Brabander C.J. de & Opdenakker M.-C. (2011), Student experiences of autonomy, competence, social relatedness and interest within a CSCL environment in vocational education: The case of commerce and business administration., Vocations and Learning 4: 175-190.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Brabander C.J. de (2011), Waardering van dossiers en video's op Leraar24. Responsies over een heel jaar.. Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.rapport
  • Smit K., Brabander C.J. de & Martens R.L. (2010), New and traditional learning environment in prevocational secondary education: The effect on need fulfillment and motivation. Gent, Belgium. [overig]overig
  • Martens R.L., Brabander C.J. de, Vinken H. & Claessen J. (2010), Evaluatieplan Leraar24. Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.rapport
  • Brabander C.J. de & Martens R.L. (2010), Motivatie in Leraar24. Ontwerp van een conceptueel kader.. Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.rapport
  • Brabander C.J. de, Rozendaal J.S. & Martens R.L. (2009), Investigating efficacy expectancy as criterion for comparison of teacher-versus student-regulated learning in higher education., Learning Environments Research 12(3): 191-207.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Martens R.L., Brabander C.J. de, Rozendaal J.S., Boekaerts M. & Nuland H.J.C. van (22 augustus 2008), Inducing mind sets in self-regulated learning with motivational information. (Lezing). Turku, Finland.overig
  • Minnaert A.E.M.G., Boekaerts M. & Brabander C.J. de (2007), Autonomy, competence, and social relatedness in task interest within project-based education., Psychological Reports 101: 574-586.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Brabander C.J. de & Rozendaal J.S. (2007), Epistemic reasoning versus epistemic beliefs: on the distinction between procedural and declarative levels of personal epistemology.. In: Elen J., Clarebout G. (red.) Assessing epistemological beliefs. Symposium conducted at the 12th biennial meeting of the European Association of Research on Learning and Instruction. Budapest, Hungary.congresbijdrage
  • Brabander C.J. de & Rozendaal J.S. (2007), Epistemological beliefs, social status, and school preference: An exploration of relationships., Scandinavian Journal of Educational Research 51: 141-162.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Kessels J.W.M., Lakerveld J.A. van & Brabander C.J. de (2007), Knowledge productivity and corporate learning environment.. In: Schreinemakers J.F., Engers T.M. van (red.) 15 Years of knowledge management. Advances in knowledge management. Volume 3.. Wűrzburg: Ergon. 135-148.boekdeel
  • Brabander C.J. de, Ende J. van der & Rozendaal J.S. (25 augustus 2005), An exploration of teacher versus student regulated learning in higher education. (Lezing). Nicosia, Cyprus.overig
  • Brabander C.J. de & Rozendaal J.S. (25 augustus 2005), The development of epistemological reasoning in primary and secondary school children. In Stahl, E., Conceptual and methodological issues of research on epistemological beliefs. (Lezing). Nicosia, Cyprus.overig
  • Rozendaal J.S., Brabander C.J. de & Dahl T.I. (26 augustus 2003), Epistemological understanding and interpretive theory of mind (Lezing). Padova.overig
  • Minnaert A.E.M.G., Boekaerts M. & Brabander C.J. de (9 september 2002), Constructing and evaluating an ICT-instrument to assess students' quality of working in groups (Lezing). Lissabon.overig
  • Minnaert A.E.M.G., Boekaerts M. & Brabander C.J. de (2002), Constructing and evaluating an ICT-instrument to assess students' quality of working in groups, Education-Line (internettijdschrift) 2320.artikel in een tijdschrift
  • Seegers G.H.J., Putten C.M. van & Brabander C.J. de (2002), Goal orientation, perceived task outcome and task demands in mathematic tasks: Effects on students' attitude in actual task settings, British Journal of Educational Psychology 72: 365-384.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Rozendaal J.S., Brabander C.J. de & Minnaert A.E.M.G. (2001), Boundaries and dimensionality of epistemiological beliefs. Fribourg. [overig]overig
  • Brabander C.J. de (2001), Social status, epistomological beliefs, and school preference: An exploration of relationships. Seattle. [overig]overig
  • Imants J.G.M., Aalsvoort G.M. van der, Brabander C.J. de & Ruijssenaars A.J.J.M. (2001), The Role of the Special Services Coordinator in Dutch Primary Schools. A counterproductive Effect of Inclusion Policy., Educational Management & Administration 29(1): 35-48.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Lakerveld J.A. van, Berg J. van den, Brabander C.J. de & Kessels J.W.M. (2000), The Corporate Curriculum: A Working-Learning Environment. In: Kuchinke K.P. (red.) Proceedings 2000 AHRD Conference. Baton Rouge, LA USA: Academy of Human Resource Development. 334-342.'non-refereed' congresbijdrage
  • Brabander C.J. de (2000), Knowledge definition, subject, and curriculum track level: Perceptions of secondary school teachers., American Educational Research Journal 37: 1027-1058.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Berg J. van den, Lakerveld J.A. van & Brabander C.J. de (1999), Dynamiek van Leren. Utrecht: AWOB, AWOZ en AWO-fonds.rapport
  • Poel M.Y.A.H. te & Brabander C.J. de (1999), Opvattingen over kennis in de Verlengde Schooldag, Tos, kop of munt 6(4): 13-16.artikel in een tijdschrift
  • Bakkenes I., Brabander C.J. de & Imants J.G.M. (1999), Teacher isolation and communication network analysis in primary schools, Educational Administration Quarterly 35(2): 166-202.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Imants J.G.M., Brabander C.J. de & Bakkenes I. (13 april 1998), Principal isolation and educational leadership in primary schools (Lezing). San Diego.overig
  • Bakkenes I., Brabander C.J. de & Imants J.G.M. (24 maart 1997), Communication, task perception and task performance by primary school teachers (Lezing). Chicago.overig
  • Brabander C.J. de & Imants J.G.M. (1996), Sense of efficacy of teachers and principals for learner and school oriented tasks in primary schools., TEACHING AND TEACHER EDUCATION 12(2): 179-195.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Brabander C.J. de (1987), Das Bewusztsein von Lehrern über Schule und Unterricht, Zeitschrift fuer Paedagogik 33(6): 743-760.'refereed' artikel in een tijdschrift

Geen relevante nevenwerkzaamheden

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.