Lerarenopleidingen
Informatie over de opleiding
De lerarenopleiding van het ICLON verzorgt diverse opleidingstrajecten die leiden tot een onderwijsbevoegdheid in het voortgezet onderwijs. Hiervoor wordt samengewerkt met opleidingsscholen.
Overzicht opleidingstrajecten
Opleidingstraject | Wanneer | Duur | EC |
---|---|---|---|
Trajecten eerstegraads onderwijsbevoegdheid | |||
Lerarenopleiding als (tweede) master |
Na bachelor én master |
1 jaar (2 jaar deeltijd |
60 |
World Teachers Programme |
Na bachelor én master |
1 jaar |
60 |
Tweejarige educatieve master |
Na bachelor |
2 jaar |
120 |
Education specialisation |
Na bachelor in bètaschoolvak |
2 jaar |
120 |
Na educatieve minor/module |
Na bachelor én master |
½ jaar |
30 |
Voor tweedegraads bevoegden |
Na tweedegraads bevoegdheid (hbo) |
Vanaf ½ jaar |
Vanaf 30 |
Een tweede eerstegraads bevoegdheid |
Na bachelor én master én eerstegraads bevoegdheid |
½ jaar |
16 |
Zij-instroomtraject |
Na bachelor én master |
Maximaal 2 jaar |
n.v.t. |
Trajecten beperkte tweedegraads onderwijsbevoegdheid | |||
Educatieve minor |
Tijdens bachelor |
½ of 1 jaar |
30 |
Educatieve module |
Na bachelor (en eventueel master) |
½ of 1 jaar |
30 |
Overige opleidingstrajecten (bewijs van deelname) | |||
Opfristraject |
Na eerstegraads bevoegdheid |
n.v.t. |
|
Professionalisering en nascholing |
Na eerstegraads bevoegdheid |
n.v.t. |
Meer informatie over de opleidingstrajecten
- Trajecten eerstegraads onderwijsbevoegdheid
- Trajecten beperkte tweedegraads onderwijsbevoegdheid
- Overige opleidingstrajecten
Visie
Het ICLON stelt zich ten doel goede docenten op te leiden en haar studenten uit te dagen het beste uit zichzelf te halen. Dit vergt moderne en flexibele lesprogramma's en methoden waardoor studenten zich optimaal op het docentschap kunnen voorbereiden.
De lerarenopleiding van het ICLON onderscheidt zich op drie punten:
- Samenwerking met studenten van andere vakgebieden. Dit geeft de studenten een bredere kijk op het docentschap.
- De indeling in docentrollen. De rollen van de docent als vakdidacticus, regisseur, pedagoog, lid van schoolorganisatie, vakdidactisch onderzoeker en als professional staan centraal in het onderwijs van de ICLON lerarenopleidingen.
- Specifieke aandacht voor de doelgroep in het voortgezet onderwijs. Er wordt expliciet en uitgebreid aandacht besteed aan adolescentiepsychologie, gesprekstechnieken en systematisch handelingsgericht werken op basis van theoretische en praktische bronnen.
Docentrollen
Docenten hebben een complex beroep; zij vervullen meerdere docentrollen. Binnen de ICLON lerarenopleiding zijn zes rollen gedefinieerd die samen basis vormen voor een startbekwaam docent. Startbekwaam wil zeggen dat je voldoet aan de eindtermen van de ICLON lerarenopleiding. Deze eindtermen zijn gebaseerd op wettelijk geformuleerde bekwaamheidseisen. Centraal in de opleiding staat de rol van de docent als professional. In deze rol komen alle andere rollen bij elkaar, namelijk die van regisseur, pedagoog, vakdidacticus, lid van de schoolorganisatie en vakdidactisch onderzoeker.