Leergang Public Affairs door Gemeenten

De leergang Public Affairs door Gemeenten neemt je mee in de wereld van de netwerksamenleving. Hoe gemeenten effectief kunnen samenwerken en beïnvloeden en wat dat betekent voor de aanpak en inrichting van public affairs. De leergang is voor iedereen die in de gemeentelijke praktijk samen met stakeholders werkt aan meer duurzaamheid, betere bereikbaarheid, betere zorg of een sterkere economie.

Docenten
Erik van Venetië Jur de Haan
Werkvorm
Leergang

Elke gemeente weet dat maatschappelijke opgaven zich alleen samen met andere stakeholders laten oplossen. In ingewikkelde vraagstukken is het de kunst om de ideale mix tussen samenwerken en beïnvloeden te vinden. Daarmee is public affairs in de gemeente meer dan lobbyen alléén. Kort en krachtig, verstaan we hieronder het scala aan systematisch voorbereide activiteiten om de besluitvorming en de eigen positie in de netwerksamenleving te beïnvloeden.

De kernvragen van de leergang zijn:

• Hoe organiseer je de gezamenlijke slagkracht in je gemeente met de bestuurders en je collega’s die mee-beïnvloeden in hun contacten met stakeholders?
  • Hoe ontwikkel je een doordachte beïnvloedingsstrategie en welke instrumenten zet je in?

Voorafgaand aan de leergang heb je een persoonlijk intakegesprek met de leergangbegeleider(s) waarin je leerdoelen worden doorgenomen en aangescherpt. De leergang is opgebouwd uit drie modules en beslaat in totaal zes dagen. De laatste module heeft een reflecterend karakter. Je moet rekening houden met een dag voorbereidingstijd per module. De leergang vindt plaats op één van de locaties van Universiteit Leiden - Faculteit Governance and Global Affairs in het centrum van Den Haag.

Je ontvangt na het volgen van de leergang het bijbehorende certificaat van het Centre for Professional Learning, Faculteit Governance and Global Affairs.

Doelgroep

• Je bent programmamanager of projectleider in een gemeente of een regio, actief in het sociale, fysieke of economische domein.
  • Je bent strateeg, bestuursadviseur, lobbyist, PA-adviseur of communicatieadviseur in een gemeente of een regio.
  • Je staat open voor nieuwe inzichten en werkwijzen en u wilt die delen met anderen.
  • Je wilt inzicht in manieren om de samenwerking in uw gemeente of regio nieuwe impulsen te geven.
  • Je functioneert op HBO- of wetenschappelijk niveau.

Resultaat
Na afloop van de leergang:

• Heb je verdieping en inspiratie opgedaan voor uw PA werkpraktijk;
  • Heb je vanuit diverse perspectieven naar de ontwikkelingen in public affairs gekeken en die met je mededeelnemers en docenten geanalyseerd;
  • Heb je inzicht in het vergroten van de beïnvloedingskracht van je gemeente of regio.
  • Heb je kennis van het opbouwen, onderhouden en benutten van relatienetwerken.
  • Heb je diverse Tweede Kamerleden en Haagse topambtenaren kunnen interviewen en heb je inzicht hoe de hazen écht lopen in Den Haag.

De begeleiders van de leergang

Jur de Haan en Erik van Venetië adviseren colleges van B en W en hun ambtelijke ondersteuners over hun public-affairsstrategie, hun lobbyactiviteiten en de interne organisatie daarvan. Ze geven cursussen en workshops. De afgelopen jaren gaven zij de cursus ‘Strategisch Positioneren en Lobby’ aan enkele honderden gemeenteambtenaren. Zij publiceerden boeken over de gemeentelijke public affairs en het interne samenspel: Door Haagse ogen (2018), De tango van wethouder en ambtenaar (2016) en Ik en mijn wethouder (2015).