Studievoorlichting

Proefstuderen Psychologie

woensdag 27 maart 2024

Een dag in de collegebanken

Ben je al naar de Open Dag geweest en lijkt de studie Psychologie je interessant? Dan is nu het moment om je verder te verdiepen. Kom naar de Bachelor Proefstudeerdag in ons faculteitsgebouw en ervaar hoe het is om deze studie te volgen. Na deze dag heb je een beter beeld van wat je kunt verwachten van Psychologie in Leiden.

Programma

Psychologie is een brede academische discipline bestaande uit uiteenlopende thema's. Om hier een beeld van te krijgen volg je op de Proefstudeerdag twee proefcolleges, ieder over een ander psychologisch onderwerp. Je bereidt je voor door een huiswerkopdracht te maken. Net als bij een echt college! Daarnaast krijg je deze dag meer informatie over de studie zelf, hoor je over toekomstperspectieven en delen studenten hun persoonlijke ervaringen. Ook zit er een studentenpanel voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

13:00 - 13:15 Inloop en collegezaal open
13:15 - 13:50 Infosessie
14:00- 14:35 College 1: Luister naar je intuïtie! (Nee, doe eigenlijk maar niet…)
14:35 - 15:00 Pauze (koffie/thee)
15:00 - 15:35 Studentenpanel
15:45 - 16:20 College 2: Het verhaal van de depressieve muis
16:20-16:30 Afsluiting

In deze video introduceert alumna Noa Majeau je tot de Bachelor Psychologie in Leiden. Kijk deze video voorafgaand aan de Proefstudeerdag en stel je vragen erover tijdens de live Q&A's.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Proefcolleges & Huiswerk

In de academische psychologie werd de mens vaak gezien als een rationele actor die zijn opbrengst (genot, geld, geluk) wil maximaliseren door goed na te denken over beslissingen. Maar als je op Instagram en Tiktok kijkt, zeggen veel influencers dat je vooral naar je hart, je intuïtie, moet luisteren. Welk van de twee is het nou? Duidelijk is dat mensen vaak beslissingen nemen die niet optimaal zijn. Hoe komt dit? Zijn mensen simpelweg niet slim genoeg om optimale beslissingen te nemen, werkt onze intuïtie niet goed, of komt er meer bij kijken?

Spreker: Roy de Kleijn

Huiswerkopdracht

Zoek op social media (Instagram, Tiktok, etc.) naar vijf filmpjes over “intuïtie”. Probeer aan de hand van deze filmpjes een definitie te geven van het begrip “intuïtie”. Tijdens het proefcollege zullen we een aantal van deze definities bespreken.

In dit college hoor je over de kernwaarde van het wetenschappelijke onderzoek op het gebied van de klinische psychologie: validiteit. Specifiek gaat dit college over hoe antropomorfe interpretaties vooruitgang in de weg kunnen staan als het om de kennis over de stemmingsstoornis depressie gaat.

Spreker: Marc Molendijk

Huiswerkopdracht

Lees onderstaand artikel ter voorbereiding op het college.
Reardon, S. (2019). Depression researchers rethink mouse swim test. Nature571(7766), 456-457

Goed om te weten

Wij bieden de Bachelor Psychologie in het Nederlands en Engels aan. Ben je benieuwd of de Engelstalige opleiding bij je past? Ga dan naar de pagina voor de Proefstudeerdag (Experience Day) van de International Bachelor in Psychology. Deze vindt ook plaats op 27 maart.

Meld je aan voor de Proefstudeerdag!