Promotie
Assessment for growth: Fostering student learning through assessment innovations in medical education
- E.V. van Wijk
- Datum
- woensdag 19 november 2025
- Tijd
- Locatie
-                 
                Academiegebouw 
 Rapenburg 73
 2311 GJ Leiden
Promotor(en)
- Prof.dr. A.M.J. Langers
- Prof.dr. F.W. Dekker
- dr. F.M. van Blankenstein
Samenvatting
Toetsing is niet alleen bedoeld om kennis te meten, maar ook om het leren van studenten te stimuleren. In mijn proefschrift onderzocht ik drie innovaties die kunnen bijdragen aan betere en betekenisvollere toetsen in het medisch onderwijs: een nieuwe vraagvorm, adaptieve toetsing en het gebruik van feedback.
Allereerst keek ik naar de very short answer question (VSAQ), een vraagtype waarbij studenten zelf korte antwoorden moeten formuleren. Deze vragen blijken betrouwbaarder dan meerkeuzevragen, verminderen gokken en geven een realistischer beeld van wat studenten werkelijk weten. Ook kunnen ze helpen om vroegtijdig studenten te signaleren die extra begeleiding of juist meer uitdaging nodig hebben.
Daarnaast onderzocht ik de computer adaptieve voortgangstoets (CAT), een toets waarbij de moeilijkheid van vragen zich automatisch aanpast aan het kennisniveau van de student. Dit maakt de toets efficiënter en nauwkeuriger, en geeft studenten in verschillende studiejaren een eerlijker beeld van hun ontwikkeling.
Tot slot bekeek ik hoe studenten omgaan met feedback. Hoewel feedback een krachtig hulpmiddel kan zijn om leren te verbeteren, blijkt dat studenten dit vaak beperkt gebruiken, vooral wanneer er geen studiepunten aan verbonden zijn. Duidelijke uitleg, goede timing en begeleiding zijn essentieel om feedback effectief in te zetten.
Deze bevindingen zijn belangrijk, omdat ze laten zien hoe toetsing kan uitgroeien van een meetinstrument tot een krachtig leermiddel. Daarmee dragen innovatieve toetsvormen niet alleen bij aan eerlijkere en betrouwbaardere beoordelingen, maar ook aan de ontwikkeling van medisch studenten tot competente dokters.
Proefschriften
Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.
Persvragen (alleen journalisten)
Algemene informatie
Bureau Pedel
pedel@bb.leidenuniv.nl
071 527 7211
