Alumni-activiteit

Voeding voor het Brein: feiten versus fabels

woensdag 29 mei 2024
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Groot Auditorium
Masterclass Voeding voor het brein: feiten versus fabels

Door de grote belangstelling voor deze masterclass is het Groot Auditorium (bijna) volgeboekt. Om ervoor te zorgen dat iedereen die geïnteresseerd is kan deelnemen, is besloten het evenement ook online uit te zenden. Zie 'Inschrijving' onderaan.

Een nieuwe visie op neurologische en mentale gezondheidzorg

Het is een hype op sociale media: verander je leefstijl om af te vallen, om beter te slapen, om gezonder te zijn, om meer energie te hebben enzovoort. Eet elke dag een avocado en word gezond. In vijf stappen naar meer energie. Dit soort quotes zien we overal en (al dan niet respectabele) leefstijlcoaches groeien als paddenstoelen uit de grond.

De beloften klinken vaak te mooi om waar te zijn. Zijn ze dat ook? Daar kom je achter tijdens deze masterclass. Dr. Eline Dekeyster doet wetenschappelijk onderzoek naar het effect van voeding op mentale en neurologische gezondheid. De focus ligt op ketogene interventies: (intermittend) vasten, supplementen, en het ketogeen dieet. Wat weten we wel, en wat (nog) niet?

Wil jij het onderscheid kunnen maken tussen feiten en fabels over dit onderwerp, kom dan naar deze masterclass!

Inhoud avond

Na deze masterclass ben je in staat om door het bos de bomen te zien in een wereld waar we om de oren worden geslagen met tegenstrijdige voedingsadviezen. We zullen uitgebreid stilstaan bij wat wel en wat (nog) niet is bewezen. Wat kan je veilig uitproberen en waar liggen eventuele risico’s? Welke effecten kan je verwachten en wat is nonsens?  Indien bepaalde onderdelen uit de presentatie van toepassing zijn op jou of mensen in je omgeving, zal je na deze masterclass concrete handvaten hebben om desgewenst actie te ondernemen.

De onderwerpen van deze avond op een rijtje:

• Wat is gezonde voeding voor het brein?
  • Ketogene interventies: supplementen, vasten, en/of het ketogeen dieet
  • De geschiedenis van het ketogeen dieet
  • Toepassingen voor mentale en neurologische gezondheid
  • Onderliggende fysiologische mechanismen
  • Voorbeelden: autisme en alzheimer-preventie

Voor wie?

Deze masterclass is interessant voor alle Leidse alumni die interesse hebben in leefstijl als medicijn. Voor iedereen die geïnformeerd wil worden over mogelijke behandelingen bij dementie die nog niet algemeen worden erkend. Voor iedereen die affiniteit heeft met Autisme. Voor iedereen die wel eens worstelt met Mentale Gezondheid. Voor artsen, coaches en psychologen, die interesse hebben om leefstijl-interventies in hun praktijk te integreren. En tenslotte, voor iedereen die gewoon zin heeft in een informatieve avond over voeding voor het brein.

Programma & inschrijving

Datum Woensdag 29 mei 2024
Tijden 19.30 uur: Inloop met koffie
20.00 uur: Start
21.45 uur: Einde & start afsluitende borrel (incl)
22.15 uur: Einde avond
Op Locatie & Kosten

Academiegebouw, Rapenburg 73 te Leiden
€   7,50 Jonge alumni (<35 jaar)
€ 12,50 Alumni (>35 jaar)
Indien gewenst is 1 introducé p.p. welkom
Registratie: via dit inschrijfformulier

Online bijwonen

Registratie: via dit inschrijfformulier

Contact info@alumni.leidenuniv.nl

Restitutie is niet mogelijk.

Dr. Eline Dekeyster

Over de spreker

Dr. Eline Dekeyster behaalde haar PhD in neurowetenschappen in 2015 in Leuven, België. Ze heeft verschillende internationale prijzen ontvangen voor haar wetenschappelijk werk.

In 2016 maakte Eline de overstap van academisch onderzoek naar translationeel onderzoek bij Johnson & Johnson, bekend van het Janssen COVID vaccin. Een van haar carrièrehoogtepunten was haar betrokkenheid bij de lancering van het ebolavaccin tijdens de epidemiologische uitbraak in Congo.

Naast haar passie voor fysiologie en gezondheid hecht Eline veel waarde aan sociale verbinding en persoonlijke ontwikkeling. Dit heeft ertoe geleid dat ze in 2022 is teruggekeerd naar de academische wereld.

Als Assistant Professor Cognitive Neuroscience aan Universiteit Leiden leidt ze haar eigen onderzoeksgroep die de interactie tussen levensstijl en de hersenen onderzoekt (LBI, Lifestyle Brain Interaction). Zelf ervaart ze al jarenlang hoe een ketogeen dieet een positief effect heeft op haar mentale gezondheid. Dit onderzoekt ze nu samen met haar team op universitair niveau en deze kennis wil ze delen.

Interessante links

YouTube-kanaal Metabolic Mind