Congres/symposium

Aalmarkt 7, Leiden
Zaal
Aalmarktzaal

Psychedelica, zoals LSD, MDMA en psilocybine, staan weer volop in de belangstelling. Je kunt geen krant openslaan of nieuwswebsite openen, of er wordt bericht over de mogelijke voordelen van deze middelen bij de behandeling van depressie, trauma, doodsangst en zelfs verslaving. Daarnaast zoeken veel mensen naar persoonlijke groei of spirituele verdieping bij één van de vele psychedelische retraitecentra in ons land. Ook het gebruik van deze stoffen in minieme doseringen (microdoseren) lijkt een ware hype en de startups die deze middelen in de markt willen zetten schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar wat weten we er nou écht over? En hoe denken experts dat de toekomst eruit ziet?

Geestverruimende wetenschap: Ontdek de fascinerende wereld van het psychedelica onderzoek!

Deze publieksdag biedt een nuchtere en gebalanceerde blik op (neuro)wetenschappelijk onderzoek naar psychedelica. De sprekers belichten het onderwerp vanuit hun eigen expertise en achtergrond. Daarbij komen verschillende vragen aan bod zoals: Wat gebeurt er nu precies in je brein onder invloed van psychedelica? Wat zijn de effecten van psychedelica op onze waarneming en emoties? Wat is de huidige stand van het onderzoek naar therapeutische toepassingen van psychedelica?

Experts uit Leiden en de rest van Nederland, zowel op het gebied van fundamenteel-wetenschappelijk als toegepast onderzoek, komen in dit symposium aan het woord en bieden een fascinerende kijk in de wereld van onderzoek naar psychedelica.

Deze publieksdag wordt georganiseerd in samenwerking met de Gemeente Leiden, Stad van Ontdekkingen

Ochtend

9.30-10.00

Voorzitter LIBC prof.dr. Claartje Levelt en organisatoren dr. Michiel van Elk en dr. Joost Breeksema

10.00-10.30

LSD in Leiden: De geschiedenis van Jan Bastiaans en het psychedelica-onderzoek in Leiden

Dr. Bram Enning heeft een promotieonderzoek uitgevoerd naar de geschiedenis van Professor Bastiaans en de toepassing van LSD therapie in Leiden.

10.30-11.00

MDMA-ondersteunde therapie voor de behandeling van trauma’s: toepassingen bij Centrum ‘45

Drs. Tijmen Bostoen werkt als psychiater bij ARQ / Centrum ‘45 en is als promovendus verbonden aan het LUMC waar hij onderzoek doet naar de behandeling van posttraumatische stress stoornis met MDMA-ondersteunde therapie.

11.00-11.30

Tijdens de koffiepauze is er een boekenstand en kunt u meedoen aan een VR demo.

11.30-12.00

Ketamine en andere psychedelica voor de behandeling van chronische pijn

Prof.dr. Albert Dahan is hoogleraar en hoofd van de afdeling anesthesiologie aan het LUMC waar hij onderzoek doet naar de behandeling van pijn met behulp van ketamine en psilocybine.

12.00-12.30

Psilocybine-ondersteunde therapie voor de behandeling van depressie

Dr. Renske Blom werkt als psychiater bij het NPI en bij Arkin en is als hoofdtherapeut betrokken geweest bij een klinische trial voor de behandeling van therapieresistente depressie met psilocybine.

12.30-13.00

Hoe beleven depressieve patiënten behandelingen met psychedelica?

Dr. Joost Breeksema is directeur van Stichting OPEN en postdoctoraal onderzoeker aan het UMCG, waar hij  onderzoek doet naar de ervaringen van patiënten en therapeuten die betrokken zijn bij therapeutische toepassingen van psychedelica.

Pauze

13.00-14.00

In de lunchpauze zal er een boekenstand staan en zal het mogelijk zijn om een VR demo te volgen.

Middag

14.00-14.30

Psychedelica bij gezonde proefpersonen? Een kijkje in de keuken van het Center for Human Drug Research

Gabriël Jacobs is klinisch farmacoloog en hoofd van de afdeling psychiatrie aan het Center for Human Drug Research, waar hij zich met name richt op preklinisch onderzoek naar nieuwe behandelmethoden.

14.30-15.00

Onderzoek naar ceremonieel gebruik van ayahuasca

Kim van Oorsouw werkt als universitair docent aan de Universiteit van Maastricht waar zij onderzoek doet naar de neurale en gezondheidseffecten van ayahuasca.

15.00-15.30

De esthetica van psychedelische ervaringen

Prof.dr. Patricia Pisters werkt als hoogleraar mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam en doet onderzoek naar de verbeelding van psychedelica in onze cultuur.

15.30-16.00

Wat gebeurt er in je brein onder invloed van psychedelica?

Dr. Michiel van Elk werkt als universitair hoofddocent psychologie aan de Universiteit Leiden en doet neurowetenschappelijk onderzoek naar de effecten van psychedelica.

16.00-16.30

Tijdens de theepauze zal er een boekenstand staan en zal het mogelijk zijn om een VR demo te volgen.

16.30-17.00

De toekomst van psychedelica in de psychiatrie in Nederland

Prof.dr. Robert Schoevers is hoogleraar en hoofd van de afdeling psychiatrie aan het UMCG waar hij verschillende klinische trials voor de behandeling van patiënten met ketamine en psilocybine coördineert.

17.00-17.10

Besluit

dr. Michiel van Elk (Universiteit Leiden) en dr. Joost Breeksema (UMCG en OPEN)

Van filmtrips tot therapeutische ervaringen: LIBC Publieksdag in teken van psychedelica