Imaging the prenatal brain in congenital heart defects

• S.M.P. Everwijn
woensdag 13 december 2023
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr. M.C. Haak
  • Prof.dr. N.A. Blom

Samenvatting

Kinderen die zijn geboren met een aangeboren hartafwijking (AHA) leven langer en in betere gezondheid dan enkele decennia geleden. De kwaliteit van leven bij kinderen met een AHA kan echter verstoord worden door niet-cardiale afwijkingen, zoals bijvoorbeeld neuro-cognitieve afwijkingen. Deze zijn een stuk prevalenter dan bij kinderen zonder AHA. Omdat sommige van deze ontwikkelingsstoornissen als bij zeer jonge kinderen en baby’s gezien worden, kwam de hypothese dat er al voor de geboorte schade aan het brein zou zijn ontstaan. In het LUMC vervolgen we sinds 2014 alle moeders die zwanger zijn van een foetus met een AHA. Zij worden elke 4 weken middels echo onderzocht. Met dit cohort zijn meerdere analyses gedaan. De ontwikkeling van het brein is onderzocht en vergeleken met een controle groep. Diezelfde ontwikkeling van het brein is ook onderzocht door middel van een artificial intelligence (AI). Doormiddel van een deep learning algoritme zijn de beelden die middels echografie werden verkregen geanalyseerd. Er werd een significant tragere ontwikkeling van twee hersengebieden bij kinderen met AHA gezien, juist in gebieden die eerder geassocieerd zijn met ADHD. De onderzoeken lieten echter zeer marginaal significante verschillen zien ten opzichte van de controle groep, waardoor we ons afvragen wat de klinische relevantie is van deze bevindingen. Daarnaast bevat dit proefschrift ook een hoofdstuk dat aantoont dat het opsporen van AHA verbeterd kan worden door een wijziging in het protocol van de 20 weken echo. Dit proefschrift draagt zo bij aan de verbeterde zorg voor kinderen met aangeboren hartafwijkingen.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

pers@lumc.nl