Alumni-activiteit

2311 ES Leiden
Zaal
Lorentz zaal

Vrouwen in de economie en de gender pay gap

In de laatste zeven weken van het jaar werken vrouwen in Nederland voor niks. Econoom Sophie van Gool riep dinsdag 14 november Nederlandse vrouwen op om hun out-of-officebericht aan te zetten, om te laten zien dat ze niet accepteren dat ze de rest van het jaar ‘voor niets’ werken. Hoe kan het dat vrouwen in Nederland nog steeds minder worden beloond voor hetzelfde werk dan mannen? En waarom zijn vrouwen de laatste jaren veel vaker in deeltijd gaan werken vergeleken met hun mannelijke collega’s? Tijdens het laatste event van het Jonge Alumni Netwerk van 2023, Deeltijdprinsesjes en voltijdprinsen, willen we op deze vragen ingaan.

Interactieve lezing met Max van Lent

De aandacht voor de rol van vrouwen in de economie en de loonkloof is de laatste jaren gegroeid. Niet alleen in de media, maar ook in de wetenschap. Amerikaans econoom en historica Claudia Goldin kreeg bijvoorbeeld dit jaar de Nobelprijs voor Economie voor haar onderzoek naar ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt. Max van Lent (universitair docent faculteit Rechten, afdeling Economie in Leiden) doet onderzoek naar genderverschillen op de arbeidsmarkt. Van Lent gaat graag met alumni in gesprek over de oorsprong en de factoren van deze fenomenen.

Programma en aanmelden

Het programma op 12 december ziet er als volgt uit.

19.30-20.00 uur Inloop
20.00-21.00 uur Interactieve lezing Max van Lent
21.00-22.00 uur Borrel

Je kunt je hier aanmelden