Alumni-activiteit

3818 JC Amersfoort
Zaal
En online via streaming

‘Is er toekomst voor de natuur en de mens? Processen en patronen’

Sprekers: een duolezing door Prof.dr. Arjan Doelman en prof.dr. Hans Slabbekoorn
Voertaal: Nederlands

Datum Donderdag 23 november 2023

Bergkerk Amersfoort, Dr. A. Kuyperlaan 2, 3818 JC Amersfoort
De bijeenkomst is zowel live te volgen in Amersfoort als online.

Aanvang

19.15 uur: inloop met koffie/thee
20.00 uur: start lezingen (live en online) gevolgd door paneldiscussie
21.15 uur Aangeklede borrel

20.00 uur: start online streaming

€ 10 per persoon
(online geen kosten)

Aanmelden Live bijwonen: aanmeldformulier
Online bijwonen: aanmeldformulier

Bij uw inschrijving gaat u akkoord met het feit dat u kan verschijnen in de livestream en/of kan voorkomen op foto's die gebruikt kunnnen worden voor promotie van toekomstige Cleveringabijeenkomsten.

Als er vragen zijn kunt u contact opnemen via cleveringa@luf.leidenuniv.nl

Over de lezing

Professor Slabbekoorn gaat in op de problemen voor dieren veroorzaakt door ons lawaai en onze verlichting ’s nachts. En hoe dieren daar soms ook mee om kunnen gaan en hoe wij de leefomgeving voor dieren en onszelf leefbaarder kunnen maken. Vroeger luisterden we naar de kanarie in de mijn, maar werkt de achteruitgang van vogels en insecten nu om ons heen als alarmbel?

Vervolgens zal professor Doelman ingaan op de betekenis en het belang van ruimtelijke structuren, ook wel ‘patronen’ genoemd. Juist als de omstandigheden verslechteren kan de natuur zich aanpassen door patronen te vormen: aan de rand van een woestijn is de begroeiing niet homogeen, maar kunnen kale en begroeide stukjes terrein elkaar afwisselen. Op deze manier kan vegetatie langer dan verwacht blijven voortbestaan.

In beide verhalen zal er aandacht zijn voor de achteruitgang van natuur en biodiversiteit, maar ook voor veerkracht en wat er wel zal blijven.