Lezing

P.J.Bloklezing door Peter Burger - Leids misdaadnieuws: feiten, frames & folklore

donderdag 3 november 2022
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Telders Auditorium

De P.J. Bloklezing staat dit jaar in het teken van de geschiedenis van de Leidse misdaadjournalistiek. Nieuwschecker en docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de Leidse universiteit Peter Burger spreekt dit jaar de P.J. Bloklezing uit, die voor de 17e keer wordt georganiseerd door de Universiteit Leiden, het Leidsch Dagblad – en de HVOL. Burger geeft een overzicht van de geschiedenis van de misdaadjournalistiek in Leiden.

Meer informatie over de lezing is te vinden op de website van de Historische Vereniging Oud Leiden.

Publieksdag

In het kader van Leiden, European City of Science 2022 begon Jaap de Jong, hoogleraar journalistiek en nieuwe media in Leiden, een groot onderzoeksproject, waarin hij studenten vroeg om allerlei deelaspecten van de Leidse journalistiekgeschiedenis in kaart te brengen. Donderdag 3 november leek een geschikte datum voor een samenballing van alle activiteiten die hij voor dit project heeft ondernomen. Die dag is namelijk door de projectorganisatie Leiden, European City of Science 2022 uitgeroepen tot ’dag van de Leidse journalistiek’. Als extra uitgave bij het Leidsch Dagblad verschijnt een grote historische bijlage onder de naam Gazet van Leiden. Verder is er die dag een publiekssymposium, een debat van hoofdredacteuren over de toekomst van de Leidse  journalistiek en een journalistiekstadswandeling. De dag wordt afgesloten met de P.J. Bloklezing door Peter Burger.

Lees meer over het publiekssymposium