Lorentz Center lezing: Vrouwen van Venus, mannen van Mars?

donderdag 17 november 2022
Rijksmuseum Boerhaave
Zaal
In de congreszaal van het museum of via livestream

Hoe veel verschillen de hersenen van mannen en vrouwen nou eigenlijk van elkaar? En verklaart dit ook verschillen in de prevalentie van psychiatrische stoornissen en symptomen?

Marieke Bos en Lara Wierenga doen onderzoek naar deze vraag en vertellen in hun lezing alles over wat we op dit moment weten over de hersenen van mannen en vrouwen. Deze wetenschappelijke zoektocht is niet eenvoudig en de antwoorden niet eenduidig. Man/vrouw verschillen worden in de wetenschap en de vertaling daarvan soms over gesimplificeerd weergegeven. Dit heeft schadelijke gevolgen stellen de onderzoekers. Zo blijkt depressie bij mannen vaker onbehandeld dan bij vrouwen, en weten we anderzijds weinig over de effecten van de menstruatiecyclus op de prikkelverwerking. Daarom is het belangrijk dat we goed begrijpen welke sekse verschillen een biologische dan wel een sociologische oorzaak hebben. Dit vergt een multidisciplinaire kijk op dit vraagstuk. Met hun onderzoek hopen de onderzoekers bij te dragen aan diagnose en behandeling op maat.

Over de sprekers:
Lara Wierenga is neurowetenschappen aan de universiteit Leiden en auteur van de Atlas van ons brein. Haar onderzoek richt zich op het begrijpen van onderlinge verschillen in de hersenontwikkeling van kinderen en adolescente. En ze probeert in haar werk onder andere antwoord te vinden op de vraag waarom er meer jongens dan meisjes zijn die ADHD en autisme ontwikkelen.

Marieke Bos is Universitair Docent Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op het begrijpen waarom de adolescentie fase een kwetsbare periode is voor het ontstaan van mentale problemen, zoals sociale angst en depressie.

Waar: In de congreszaal van het museum of via livestream (zonder live chat)
Wanneer: Donderdag 17 november 2022
Hoe laat: Lezing van 17.30 tot 18.30 en borrel in het museum (op eigen kosten) van 18.30 tot 19.30
Kosten: Gratis met een geldig entreebewijs voor het museum, de livestream is gratis
Aanmelden: Via onderstaand formulier. Let op: Alleen als u onze automatische bevestigingsmail heeft ontvangen (check uw spam-box) is uw aanmelding geregistreerd. Er is een apart inschrijfformulier voor de lezing in onze congreszaal of om via de livestream mee te kijken.

Inschrijven en meer informatie