Cursus | Summer School

Summer Academy for Historical Acting

maandag 1 augustus 2022 - zondag 7 augustus 2022
Deze Summer Academy zit VOL.
Huizinga gebouw
Doelensteeg 16
Leiden

De Summer School for Historical Acting biedt studenten de kans om basistechnieken van het acteren uit de achttiende eeuw onder de knie te krijgen. De houden, gebaren en retorische declamaties, geschikt voor uitvoering op toneel, zullen worden gerepeteerd met oefeningen uit die periode. Gelaatsuitdrukkingen en affectie worden bestudeerd in de context van korte theatrale en opera-scènes. Het doel is om, met behulp van historische technieken die van invloed zijn op geluid en timing, deelnemers instrumenten in handen te geven voor het uiten van gesproken en gezongen teksten.

De dagelijkse lessen over gebaren declamatie, lopen, staan, zitten en zelfs slapen op het podium, zullen gebaseerd zijn op historisch bronnenmateriaal. Studenten kunnen na de cursus met behulp van deze bronnen zelfstandig verder werken. De vier docenten zijn musici. Oude Muziek-studenten zijn welkom in deze cursus. De nadruk ligt op gesproken teksten. Musici kunnen hun ervaring in declamatie en gebaren vertalen naar een rijke en gevarieerde uitvoeringsstijl.

De Summer Academy for Historical Acting is voor degenen die belangstelling hebben voor het retorische gebaar en handelen volgens historische bronnen. Deze cursus traint de stem, het lichaam en de emoties van de uitvoerenden. De intensieve 7-daagse workshop, waaraan acht studenten en vier docenten deelnemen, biedt een meeslepende introductie in de basis van de achttiende-eeuwse toneelpraktijk.